Oletko ikinä pohtinut, missä ja milloin wc-paperi on keksitty? Kotitalouksien suurkulutustuotteella on pitkä historia.
Wc-paperi otettiin ensimmäisenä käyttöön jo 600-luvulla Kiinassa, jossa Kiinan keisarilliselle perheelle valmistettiin erityisen pehmeää ja parfymoitua wc-paperia. Seuraava suuri kehitysaskel wc-paperin historiassa tapahtui vasta 1800-luvun lopulla Amerikassa, jossa vessapaperi keksittiin laittaa rullalle.
Suomessa wc-paperin valmistus käynnistyi 1900-luvun alussa, kun G. A. Serlachius (tunnetaan nykyisin nimellä Serla) aloitti toilettipaperin valmistuksen Mäntän tehtaalla vuonna 1908. Harvinaista ylellisyystuotetta ostettiin häveliäisyyssyistä apteekin hyllyltä.
Aluksi wc-paperi oli silkkipaperista tehtyjä arkkeja, ja vuonna 1924 kreppipaperista alettiin valmistaa toilettirullia. Nykymuotoisen pehmopaperin valmistus alkoi Mäntässä vasta vuonna 1961, kun tehtaalla käynnistyi Suomen ensimmäinen pehmopaperikone.
Tiesitkö, että…
- 100 keskikokoisesta puusta saadaan 400 000 talouspaperirullaa tai 800 000 wc-paperirullaa
- Suomessa yhden paperitonnin valmistukseen käytettävä puumäärä kasvaa alle kahdessa sekunnissa
- Suomalaisen vuodessa käyttämän vessapaperin hiilidioksidivaikutus on samaa luokkaa kuin puolella kilolla naudanlihaa tai sillä, ajaisi autolla 75 kilometriä (eli noin 200 metriä päivässä vuoden ajan)
Elintason kohoamisen myötä suomalaisten pehmopapereiden kulutus lisääntyi merkittävästi, ja tuotteet siirtyivät kemikalioista ja apteekeista nykyiselle paikalleen päivittäistavarakauppojen ja markettien hyllyille.
Suomalaiset arvostavat laatua ja ympäristöystävällisyyttä
Suomen kotitalouksissa pelkkää vessapaperia kuluu vuodessa henkilöä kohden noin 60 rullaa, eli reilu rulla viikossa. Kulutus on suurin piirtein samaa suuruusluokkaa myös muissa Pohjoismaissa.
Kuluttajien wc-paperimieltymykset vaihtelevat markkinoittain. Suomalaisen kuluttajan suosikki on laadukas, pehmeä ja valkoinen paperi. Saksalaiset pitävät lujasta ja jämäkästä paperista, ja venäläiset sekä puolalaiset suosivat vessapaperissaan värejä, kuvioita ja tuoksua. Suomalaiselle kuluttajalle tärkeää on vessapaperin laadun lisäksi myös ympäristöystävällisyys.
Lähteet: Metsä Group