Toyota ei aio myydä tulevaa hyperautoaan ihan kenelle tahansa porholle.
Japanilainen Toyota kertoi viime syksynä tuovansa markkinoille sen historian äreimmän automallin. Vaikka GR Super Sportin ulkomuoto ehkä muuta antaakin ymmärtää, on kyseessä katulaillinen ajoneuvo.
GR Super Sport perustuu Toyotan TS050 Hybrid -kilpuriin, jolla Toyota Gazoo Racing -talli nappasi syksyllä myös Le Mansin yleiskilpailun voiton.
Auton on määrä päästä tuotantoon ensi vuonna. Sekä katu- että rataversiossa kummassakin on kolmen sähkömoottorin lisäksi 2,4-litrainen kaksoisahdettu V6. Hevosvoimia voidaan katumallistakin repiä yli tuhat.
Lue myös: "Pidä hauskaa Jari-Matti-sedän kanssa" – Latvala pestattiin polkemaan uutta Yarista Toyotan mainosvideolle
Tiukka tenttaus
GR Super Sportin hintaa ei ole vielä kerrottu, mutta Toyotan keskivertoasiakkaan ei sen hankkimisesta kannata haaveilla. Auto kilpaillee samoista ostajista muun muassa Mercedes-AMG Onen sekä Aston Martin Valkyrien kanssa, joiden hinnat liikkuvat kahden ja kolmen miljoonan euron välimaastossa.
Ei myöskään riitä, että autosta kiinnostunut lyö tiskiin Toyotan vaatiman rahasumman, vaan ostajan on täytettävä nippu kriteerejä, koska autoja ei ilmeisesti tulla valmistamaan niin montaa, että niitä riittäisi kaikille halukkaille. Auton ostamista havitteleva saakin eteensä paperin, jolla hänen tulisi vakuuttaa japanilaisvalmistaja siitä, että on auton arvoinen. Kandidaatin potentiaalia määritteleviä kysymyksiä on yhteensä 12.
Paperissa kysytään muun muassa montako urheiluautoa ostajakandidaatti on elämänsä aikana omistanut. Kandidaattia myös pyydetään laittamaan kymmenen suosikkiaan paremmuusjärjestykseen. Toyotaa kiinnostaa myös se, kuinka paljon kandidaatti on omistamillaan urheiluautoilla ajanut.
Seuraavassa osiossa Toyota tiedustelee, millaisia urheiluautoja kandidaatti suunnittelee ostavansa tulevaisuudessa.
Toyota haluaa tietää senkin, onko kandidaatti joskus omistanut tai omistaako hän tällä hetkellä Toyota 2000GT:n tai Lexus LFA:n, jotka kumpikin ovat japanilaisvalmistajan urheiluautojen ikonistakin ikonisempia kruununjalokiviä. On helppo kuvitella, että mikäli tallista löytyy – tai on edes joskus löytynyt – jompi kumpi näistä, on kyseessä juuri sellainen ottovanhempi, jollaisia Toyota toivookin löytävänsä GR Super Sportille.
Toyota kyselee myös kandidaatin moottoriurheilukiinnostuksesta sekä sitä, kuinka monta kertaa tämä käy vuoden aikana radalla ajamassa. Ilmeisesti auton ostoluvan saadakseen ei riitä se, että aikoo pitää sitä autotallinsa koristuksena.
Mikäli olet oikeasti kiinnostunut GR Super Sportin ostamisesta, voit täyttää lomakkeen täällä.