Tuoreen raportin mukaan valmistajan ilmoittamassa ja tosielämän polttoaineenkulutuksessa on keskimäärin 42 prosentin ero. Kymmenen vuotta sitten ero oli 14 prosenttia.
Brysselissä majailevan Transport & Environment -järjestön eilen julkistaman raportin mukaan suurimmat heitot kulutuslukemissa oli Mercedes-Benzillä. Pahimmillaan ero ilmoitetuissa lukemissa ja tosielämän olosuhteissa saaduissa tuloksissa oli jopa 56 prosenttia (A- ja E-sarja).
Tutkimuksessa oli mukana autoja yhteensä 16 merkiltä. Mercedes-Benzin jälkeen suurimpia eroja oli Audin ja Smartin malleissa. Fiat, Skoda ja Opel puolestaan pärjäsivät parhaimmin, mutta niilläkin heittoa oli yli 30 prosenttia.
Keskimäärin ilmoitetut ja todelliset lukemat poikkesivat 42 prosenttia, mikä järjestön mukaan tarkoittaa keskivertokuljettajalle 549 euron lisälaskua vuodessa.
Transport & Environment on vertaillut lukemia vuodesta 2001. Silloin tilanne oli huomattavasti parempi, sillä todelliset kulutuslukemat poikkesivat alle 10 prosenttia ilmoitetusta – nyt suunta on koko ajan huonompaan päin. Vain kolme vuotta sitten lukemien keskimääräinen heitto oli 28 prosenttia, kymmenen vuotta sitten 14 prosenttia.
Tulokset herättävät järjestön mukaan kysymyksen, tunnistavatko autot testitilanteen ja osaavat hetkellisesti rajoittaa polttoaineenkulutusta samaan tapaan kuin Volkswagenin dieselhuijauksessa rajoitettiin päästöjä.
Lähde: Transport & Environment
***
2:30