Transport & Enviroment -ympäristöjärjestön tutkimuksen mukaan osa BMW:n, Peugeotin ja Mersun malleista kuluttaa jopa 50 prosenttia enemmän polttoainetta kuin ne ovat kertoneet.
Transport & Enviromentin (T&E) tutkimus väittää, että uusissa automalleissa (muun muassa Mercedes A-, C- ja E-sarja, BMW 5-sarja ja Peugeot 308) polttoaineen kulutus on keskimääräisesti 50 prosenttia suurempaa kuin autovalmistajien omat laboratoriotestit ovat kertoneet. Ympäristöjärjestö peräänkuuluttajaa polttoaineenkulutuksen lisääntymiseen liittyvien hiilidioksidipäästöjen kasvuun puuttumista.
T&E kertoo, että erot yritysten ilmoittamien ja todellisuudessa mitattujen määrien välillä ovat niin suuret, ettei niitä voida selittää ”normaaleilla” testitulosmanipulaatioilla.
Virallisten testitulosten ja normaalioloissa testattujen hiilidioksidipäästöjen ja polttoaineen kulutuksen erot olivat kasvaneet vuoden 2001 kahdeksasta prosentista 40 prosenttiin vuonna 2014. Ympäristöjärjestön mukaan erosta on tullut kuilu, joka tulee kasvamaan ollen keskimäärin noin 50 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.
Ei todisteita manipulaatioista
Vaikka ympäristöjärjestöllä ei olekaan todisteita siitä, että esimerkiksi Mercedes tai BMW olisivat manipuloineet autojensa päästöarvoja Volkswagenin tapaan, sanoo Greg Archer T&E:ltä, että autonvalmistajien päästöarvoilmoituksia pitäisi tutkia tarkemmin ja testaussysteemejä tulisi uudistaa.
– Volkswagen-skandaali oli vain jäävuoren huippu. Alla odottavat autonvalmistajien laajalle levinneet testausten väärinkäytökset, joiden ansiosta autot nielevät jopa 50 prosenttia enemmän polttoainetta, kuin on väitetty.
Lähde: Transport & Enviroment