Pitääkö sähköautoaan lataavan maksaa myös pysäköinnistä? Kuluttajariitalautakunta otti selvän linjan

2:12img
KATSO MYÖS: Uusien asunto-osakeyhtiöiden on nykyään rakennettava autopaikoille valmius sähköautojen lataukseen.
Julkaistu 03.05.2022 12:32

Ville Järveläinen

Kuluttajariitalautakunnassa puitiin maaliskuussa pysäköintivirhemaksua, jonka yksityinen valvontayhtiö oli lätkäissyt sähköautoilijalle syksyllä 2020. Lautakunnan vaakakupissa painoi erityisesti maksuvelvollisuudesta kertovien kylttien selkeys.

Helsinkiläismies oli ladannut sähköautoaan Pitäjänmäessä sijaitsevalla pysäköintialueella runsaan parin tunnin ajan. Kun hän palasi autolleen, odotti tuulilasissa yksityisen pysäköinninvalvontayrityksen antama 60 euron parkkisakko.

Kuluttaja vaati yhtiötä palauttamaan maksamansa virhemaksun, koska latauspisteiden läheisyydessä ei ollut merkintää pysäköintimaksun maksuvelvollisuudesta. Hän piti saamaansa maksua kohtuuttomana ja vertasi tilannetta siihen, että polttomoottoriauton tuulilasiin lätkäistäisiin parkkisakko sillä välin, kun autoa tankataan.

Kyseessä oli yksityisalue, mutta kuluttajan mukaan merkinnät eivät olleet yksiselitteiset. Pysäköintialueelle ajettaessa ei ollut hänen mukaansa nähtävissä tietoa pysäköinnin maksullisuudesta, eivätkä opastekyltit näkyneet myöskään latauspisteelle ajavalle.

Lue myös: Bemarin vikakoodin nollaamisesta yli 6 000 euron lasku – tuusulalaisliikkeelle kylmää kyytiä oikeudessa

Maksuvelvollisuudesta kertova kyltti oli kuluttajan mukaan käännetty väärin päin hänen pysäköidessään autonsa, mistä johtuen hän oletti, ettei sen määräys ollut voimassa.

Pysäköinninvalvontayhtiön mukaan mikään alueen opastuksessa ei viitannut siihen, etteikö pysäköinti olisi maksullista myös sähköautojen latauspaikoilla. Se piti pysäköinnin maksullisuudesta kertovia kylttejä oikeanlaisina ja riittävinä. Yhtiön näkemyksen mukaan pysäköinti ja lataaminen ovat kaksi eri palvelua.

Näin ratkaistiin

Koska asiassa ei päästy yhteisymmärrykseen, eteni käsittely kuluttajariitalautakuntaan.

Lautakunta katsoi, että pysäköinnin maksullisuudesta kertovat merkinnät eivät ole sähköautojen latauspisteiden kohdalla täyttäneet vaatimuksia opasteiden selkeydestä. Vaikka pysäköinnistä ja lataamisesta on mahdollista periä erilliset maksut, tulee asian käydä selvästi ilmi.

– Opasteet ovat olleet omiaan aiheuttamaan epätietoisuutta latauspisteiden läheisen pysäköinnin maksullisuudesta. Kuluttaja voi perustellusti ajatella esimerkiksi, että pysäköintimaksu sisältyisi latausmaksuun, se toteaa ratkaisussaan.

Lautakunnan mukaan pysäköinnin maksullisuudesta ei ilmoitettu niin selkeästi, että ehto olisi tullut osaksi osapuolten välistä pysäköintisopimusta, ja näin ollen se katsoi yksimielisesti, että valvontamaksu on ollut aiheeton.

Pysäköinti voi maksaa myös lataajalle – ota selvää!

Julkista latausverkostoa ylläpitävä Virta kertoo verkkosivuillaan, että mikäli latauspiste sijaitsee alueella, jossa pysäköiminen maksaa, täytyy yleensä myös lataajan maksaa parkkimaksu.

Toisinaan parkkimaksu taas sisältyy latauksen hintaan, joten pysäköinnin maksullisuus tulee aina tarkistaa pysäköintialueen liikennemerkeistä ja opasteista.

Lue myös: Myyjän mukaan lähes 280 000 kilometriä ajetun dieselauton ei voi olettaa kestävän – "elinkaarensa päässä"

Lähteet: Kuluttajariitalautakunta, Virta

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot