Esapekka Lappi ja Teemu Suninen ovat tallikavereita M-Sport Fordin rallitiimissä, kun uusi MM-kausi pärähtää käyntiin vajaan kahden viikon kuluttua Monte Carlon osakilpailulla.
Lapilla oli suomalainen tiimitoveri jo Toyotalla (Jari-Matti Latvala), mutta Suninen pääsee nyt ensimmäistä kertaa vaihtamaan WRC-tasolla ajatuksia maanmiehen kanssa.
– Tietenkin se auttaa, että voimme keskustella säädöistä Esapekan kanssa. On helpompi ehkä mennä samaan suuntaan, Suninen pohdiskelee.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan maailma romahti viikoksi Toyotan uutisen johdosta – tammikuun lopussa edessä on toinen kova paikka: "En pysty katsomaan"
Suomalaiset testasivat Fiesta WRC:tä yhdessä viime viikolla Etelä-Ranskassa. Molemmat kuljettajat aloittivat uransa kartingista, joten ajotyyli on varsin samanlainen.
– On meillä varmasti aika samanlaiset tyylit. Meillä oli ensimmäisissä testeissä hyvin samankaltaiset perussäädöt autossa. Toki siellä on aina jotain pientä yksityiskohtaa kuljettajakohtaisesti, Suninen valotti.
Lappi kokee myös hyvänä, että tallissa on toinenkin suomalainen kuljettaja.
– Aina se auttaa, kun on toinen suomalainen tiimissä. On helpompi vaihtaa ajatuksia ja keskustella nopeasti äidinkielellä tarkemmin teknisistä jutuista ynnä muusta. Voimme keskustella helpommin pienistä yksityiskohdista. Lisäksi voimme vitsailla paremmin, Lappi juttelee.
Ei ensimmäistä kertaa tallikavereina
Suninen ja Lappi ajoivat 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä samassa tiimissä kartingia, joten tallikaveruus on tuttua.
– Ajoimme tosiaan samassa tiimissä. Teemu on pari vuotta nuorempi ja hän oli aina luokkaa alempana, mutta olimme kuitenkin samassa tallissa. Olin myös mekaanikkona Teemulle yhdessä kisassa sen jälkeen, kun lopetin itse ajamisen, Lappi muistelee.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi kuittaili uudelle tallikaverilleen – "Sori vaan, automme on kuin Suomen lippu"
Ajouriensa alussa molempien suomalaisten haaveissa siinsi F1-radat. Toisin kuitenkin kävi ja työpaikat löytyivät rallin MM-sarjasta.
– Ei tämä ollut minun unelmani nuorena. Minä keskityin rata-ajamiseen ja formulat olivat tietenkin se ykkösjuttu Olin toki kiinnostunut rallista, mutta sitten vähän vahingossa otin askeleen rallin pariin ja sillä tiellä ollaan, Suninen summaa.
– Kaikki karting-kuskit haaveilevat F1:stä. Yritin itse asiassa saada budjettia isompiin luokkiin, mutta se maksoi hirveästi. Se ei sitten toteutunut. Siinä vaiheessa ralli oli halpaa, Lappi komppaa.