MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen ruotii kuumimpia rallipuheenaiheita tällä viikolla ajettavan Kroatian MM-osakilpailun alla. Suninen kertoo muun muassa, mitä hän on kuullut alamäessä olleesta Ott Tänakista.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Hyundaille palanneen Tänakin alkukauteen on mahtunut reilusti isoja virheitä. Tiimejä viime vuosina tiuhaan vaihtanut virolainen on neljän osakilpailun jälkeen MM-sarjassa neljäntenä, jo 34 pistettä MM-sarjaa johtavaa tallikaveriaan Thierry Neuvillea perässä.
Kysymys kuuluu: ovatko Tänakin parhaat ajat mahdollisesti jo takana?
– Tänak oli tietysti ihan voittamaton mestaruusaikoinaan (voitti kuljettajien maailmanmestaruuden 2019). Olen kuullut, että mestaruusvuodet saattoivat olla aika kuluttavia, eikä työmäärä välttämättä samanlainen ole. Se tiimistä toiseen hyppiminen vain näkyy näillä testimäärillä. Hän ei pääse samalla lailla hyödyntämään aikaisempaa kokemusta, Suninen sanoo ja jatkaa:
– Ehkä ihan terävin kärki on tällä hetkellä vähän mennyt. On ollut tietysti paljon vastoinkäymisiä ja tekniikkamurheita viime vuosina. Varmasti raskas kausi on ollut henkisesti.
Tänakin kurssi on tällä sesongilla Sunisen arvion mukaan käännettävissäkin, mutta mestaruustaisteluun nouseminen "ei ole missään nimessä helppoa".
– Kroatiasta pitäisi saada kohtuuhyvät pisteet ja Portugalin ja Sardinian olisi onnistuttava. Sitten oltaisiin taas pelissä mukana.
LUE MYÖS: Upea kutsu Hyundain riveistä – Teemu Suninen on "pelonsekaisin tuntein"
Suninen kuitenkin huomauttaa, että nykyinen pistelaskujärjestelmä ei helpota erojen kiinni kuromista. Kuskien yksittäisen kilpailun piste-erot tapaavat jäädä pieniksi.
– Ns. pääkilpailu ja supersunnuntai ja Power Stage -pisteet menevät aika ristiin. Näkisin, että nykypäivänä on vaikeampaa ajaa kiinni piste-eroa.
– Toki jos tulee virheitä sunnuntaina, voi menettää heti 20 pistettä. Sitten Ott on taas hyvin lähellä.
Ogier mukana
Kroatian MM-rallin suurimmiksi suosikeiksi Suninen nostaa sarjan kärkikaksikon, Hyundain Neuvillen ja kuusi pistettä häntä jäljessä olevan Toyotan Elfyn Evansin.
– Kyllä minä uskon, että Neuville lähtee kärjestä heti kovaa. Elfyn lähtee seuraamaan lähellä. Raaka vauhti voi ehkä olla Neuvillen puolella, mutta orastava varmuus voi olla Elfynin puolella pitkässä matkassa.
Tositoimiin Kroatiassa palaa kahdeksankertainen maailmanmestari Sébastien Ogier, joka on toistaiseksi ajanut tällä kaudella vain avausosakilpailun Monte Carlossa. Kokenut Toyota-kuski juhli Kroatiassa voittoa vuonna 2021.
– On hän yksi vahvimpia kuljettajia Kroatiassa varmastikin. Itse odotan, että voi perjantaiaamupäivänä ja -päivänä pikkaisen katsella ja jäädä muutamia sekunteja kärjelle. Kyllä minä kuitenkin uskon, että hän voi sieltä voittotaisteluun taas tulla, ja on hän lähellä voittovauhtia ainakin, Suninen ounastelee.
"Ei tyypillistä"
Neuville luonnehti Kroatiaa jopa yhdeksi haastavimmista asvalttiralleista, joissa hän on koskaan kilpaillut. Suninen sanoo, että pidon vaihtelut ovat paljon leikkauksia sisältävässä kilpailussa kuljettajille suurin haaste.
– Asvaltin tyyppi on Kroatiassa liukkaampi. Se on kuin marmoripöydällä ajaisi, pehmeää kiveä, joka menee sileäksi. Mekaanista pitoa ei asvaltista paljoa ole.
Neuville nosti muun muassa esiin, että Kroatiassa on melko runsaasti pimeitä mutkia.
– Ylityksiä on aika paljon. Se ei ole tyypillistä asvalttiralleille. Suomalaisittain ei haittaa, että siellä on ylityksiä. Suomalaiset ovat tottuneet niihin. Toki on erikoista, että ne ovat asvaltilla. Auto keventelee aika eri lailla verrattuna sora-autoon, Suninen luonnehtii.
Toyotan Kalle Rovanperä ja Hyundain Esapekka Lappi eivät Kroatiassa kisaa, mutta mukana ovat Rally2-ajokein Toyotan Sami Pajari, Skodan Lauri Joona sekä Hyundain Emil Lindholm, jonka etuautoa Suninen tällä kertaa ajaa.