Teemu Suninen pääsi ensi kertaa sitten heinäkuun Viron MM-rallin jälkeen WRC-auton rattiin, kun jokelalainen debytoi Hyundain kalustolla Monzassa viikonloppuna.
Tuloksena oli kuudes tila, mutta sitä tärkeämpää oli vauhdin nousujohteinen kasvaminen viikonvaihteen aikana. Kisan avauspäivänä suomalaiskuski oli kaukana kärjestä, mutta lauantaina alkoi napsumaan pätkäaikoja jo aivan ykkösmiesten kantaan.
– Ihan kohtuu hyvä fiilis jäi loppujen lopuksi. Kisan aikana vähän rupesi jo auton metkuja oppimaan ja varsinkin metsäpätkillä sai hyvän tuntuman ja vauhdin päälle, Suninen summasi MTV Urheilulle.
– Tyytyväinen olen sijoitukseen. Aloitus oli vähän pettymys ensimmäisellä pätkällä, kun tuli paljon tappiota. Seuraavana päivänä pääsimme hyvään vauhtiin ja saimme top3-ajan. ne ovat ihan hyviä merkkejä. Vauhti on ihan hyvää, kun pääsee auton kanssa sinuiksi.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä sinetöi paikkansa rallin MM-sarjan tähtikategoriassa – ensi kauden mullistuksessa suomalaisittain kutkuttava kulma: "Äkkiseltään tuntuisi siltä"
Suninen ehti tutustua uuteen autoon vain yhden testipäivän verran. Myös Monzan vaihteleva kisaolosuhde toi omat haasteensa
– Tämä ei ole helpoin ralli hypätä uuteen autoon, kun keliolosuhteet ovat vaikeat ja pito vaihtelee mutkasta toiseen. Pitää tuntea jokainen senttimetri autossa. Virhe tapahtuu täällä tosi helposti. Muutamia kaidehipauksia ja muuta täällä nähtiin. Osalle ei käynyt mitään ja toiset menettivät renkaita tai koko nurkan. Se todistaa, kuinka lähellä rajaa täällä mennään koko ajan.
MM-kausi 2021 oli Sunisen osalta tapahtumarikas. Kausi alkoi M-Sport Fordilla kehnosti, kun Monte Carlossa rysähti ulos jo avauspätkällä. M-Sportilla kaikki paukut olivat uuden auton kehitystyössä ja Sunisen tie tuntui olevan solmussa brittitallissa. Ratkaisu tehtiin loppukesästä, kun Suninen päätti siirtyä Hyundain leiriin. Sitä ennen mies kuitenkin ajoi luokkavoittoon Suomen MM-rallissa Volkswagenin ratissa.
– Alkukausi oli hyvinkin haastava. Ei päästy testaamaan eikä ajamaan juuri ollenkaan. Alkukaudesta oma heikkous alkoi olemaan, että olin viisi vuotta ajanut samalla autolla ja jotain uutta piti jo saada. Loppukaudesta sitten ajettiinkin viidellä eri autolla. Joutui sopeutumaan aika paljon rallista ralliin, Suninen kertasi.
– Se oli haastavaa, kun joutui myös aina uudet ihmiset ja tiimit sekä toimintatavat ottamaan haltuun. Loppukausi oli kuitenkin aika hyvä. Saimme hyviä tuloksia WRC2:ssa ja täällä kuudes lyhyellä varoitusajalla.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan aamurutiini löi Toyotan pääjohtajan ällikällä – "Arvostan häntä siitä"
Ensi vuoden osalta Sunisen kisakalenteri on vielä arvoitus. Todennäköisesti Suninen pääsee jatkamaan Hyundailla, mutta ei uusien Rally1-autojen ratissa ainakaan alkukaudesta.
– WRC2-luokasta olemme Hyundain kanssa puhuneet. Itselle prioriteetti on, että pääsen testaamaan ja ajamaan mahdollisimman paljon. Nyt näyttää siltä, että pääsemme jo muutaman viikon sisään ajamaan testiä Rally2-autolla. Siinä mielessä projekti näyttää hyvältä.