M-Sport Fordin rallitallissa ajavan Teemu Sunisen uusi rallikausi alkoi murheellisesti viime viikolla Monte Carlon osakilpailussa.
LUE MYÖS: Teemu Suninen nieleskeli valtavaa pettymystään – ”Ulosajo tuli huonoon paikkaan”
Suninen täräytti Fiesta WRC:n rajusti ulos jo torstain avauserikoiskokeen loppuhetkillä. Tallipomo Richard Millener puhisi kiukkua Sunisen virheen jälkeen. Suomalaiskuski myönsi, että sai kurinpalautusta tiimin johdolta.
– Keskusteluja on käyty ja ihan aiheesta. Tiimi joutui ensinnäkin tekemään tosi ison työn, että tänne edes pääsimme. Oli koronarajoituksia, budjettihaasteita ja Brexitiä, Suninen sanoi MTV Urheilulle.
– Tiimi teki tosi rankasti töitä neljä viikkoa, joten olihan se iso pettymys kaikille, että homma päättyi ykköspätkälle. Olisi ollut hienoa antaa vähän erilainen kiitos.
Suninen ajaa M-Sportilla vajaan kauden WRC-autolla. Suomalaiskuskin kanssa ajopaikkaa jakaa ranskalainen Adrien Fourmaux, joka onnistui Monte Carlossa hyvin. Fourmaux oli omassa luokassaan toinen ja yleiskilpailussakin yhdeksäs.
LUE MYÖS: Ott Tänakilta raju avautuminen FIA:n suuntaan: "Näköjään ihmishenki on 400 euron arvoinen"
Kaksi kertaa urallaan palkintopallille MM-sarjassa yltänyt Suninen ei tiedä, milloin hommat WRC-auton ratissa jatkuvat. Seuraava MM-ralli ajetaan helmikuun lopussa Rovaniemellä.
– En tiedä vielä (onko ulosajolla vaikutusta). Tunturi on vielä kysymysmerkki, että mitä siellä tapahtuu ja mitä tullaan ylipäätään ajamaan sekä mikä on tilanne Englannissa. Koko ajan menee maa enemmän kiinni ja kiinni. Tilanne tulee olemaan jatkossakin erittäin haastava, Suninen myöntää.
– Ruotsin ralli ei koskaan ole meidän tiimille vahva ollut. Odotukset ovat silti (Tunturissa Sunista kohtaan) tietenkin kovat. Katsotaan, mitä tapahtuu. Budjetti koki aika kovan kolauksen tämän virheen myötä.
Suninen on kovassa paikassa. Näyttöjä pitäisi antaa joka kisassa, mutta virheisiin ei oikein ole varaa. Toisaalta taas kunnon näyttöjä ei pysty riskittömällä ajolla antamaan, varsinkin kun M-Sport antaa jo muutenkin kalustossa siimaa kahdelle tehdastiimille.
– Onhan se tietenkin haastavaa. Myös tähän ralliin valmistautumisessa oli omat juttunsa, kun vasta viikko ennen kisaa tiedettiin, että me ylipäätään ajetaan. Siinä oli monenlaisia haasteita, mitä joutui ratkomaan. Ehkä ei parhaalla mahdollisella tavalla päässyt keskittymään kisaan, Suninen aprikoi.
LUE MYÖS: Tommi Mäkinen kommentoi Jari-Matti Latvalan tallipäällikön roolia – jakaa kutkuttavan Kalle Rovanperä -ennustuksen
Virheestä huolimatta tavoitteet ovat ennallaan. Suninen janoaa täyttä ohjelmaa MM-sarjassa, kun WRC-autot vaihtavat hybriditeknologiaan ensi vuonna.
– Ajetaan se mitä päästään. Koetetaan ajaa hyviä tuloksia ja näyttää se oma taso. Sitä kautta tavoitteena on tallipaikka ensi kaudelle. Se on tärkein tavoite itselle.