M-Sport Fordin Teemu Suninen oli alla päin Rovaniemen MM-rallin lauantain ajopäivän jälkeen. Ajo sujui virheettömästi, mutta kalustoero nopeassa rallissa on valtava tehdastiimejä Hyundaita ja Toyotaa vastaan.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperällä hurjat panokset pelissä Rovaniemen MM-rallissa – "Luvassa ihan täysi homma"
Suninen on rallissa vasta kahdeksantena liki kahden minuutin päässä kärjestä. WRC-kuskeista jokelalaisen takana ovat vain tallikaveri Gus Greensmith sekä omalla Fiesta WRC:llä ajava konkari Janne Tuohino.
– Meidän tiimin vauhti on tietenkin pettymys. Samanlaista se on ollut ennenkin nopeissa ralleissa. Se on iso sääli. Jos meillä on ollut yksi testipäivä, ei voi hirveitä odottaa auton kehityksen suhteen, Suninen summasi.
– Isolla nopealla tiellä hävitään, kun mennään kaasu pohjassa. Eniten ketutti ajaa suoraa tietä. Ei kukaan voi hävitä niin paljon ajamalla.
Kilometrin matkalla voi tulla neljä sekuntia takkiin.
Laiha lohtu
M-Sport on lupaillut Fiesta WRC:hen päivityksiä moottoriin. Sunisen mukaan se on kuitenkin varsin laiha lohtu. Brittitiimi on kertonut avoimesti, että se keskittyy tällä kaudella kaikin voimin vuoden 2022 hybridiauton rakentamiseen. Sunisen on siis pyristeltävä eteenpäin niillä eväillä, mitä on. Kilpaurheilijaa tilanne ymmärrettävästi kuitenkin turhauttaa.
– Moottoripäivitys on tulossa, mutta ei se kaikkea tule korjaamaan. Tilanne on haastava, Suninen myönsi.
– On se silti pirun hienoa ajaa tällaisilla pätkillä. Autossa on mahtava fiilis. Fläppitaululla sen eron sitten huomaa. Hitaissa osuuksissa on pystytty ajamaan sektoripohjia, kun mennään kolmosella tai nelosella.
Sitten kun ajetaan täysiä rajoitinta vasten, tulee koko ajan takkiin. Ne on ihan jäätävät erot, mitä me häviämme.
Lapin ylivoima kertoo karun faktan
Viime kaudella Sunisen tallikaverina ajoi Esapekka Lappi, joka jäi täksi vuodeksi ilman WRC-ajopaikkaa. Rovaniemellä Lappi kaasuttelee Volkswagen Polo R5:lla WRC2-autojen luokassa ja johtaa luokkaa ylivoimaisesti ennen sunnuntain kahta viimeistä erikoiskoetta.
Suninen vihjaa, että Lapin ylivoima kertoo karun faktan siitä, ettei suomalaiskuskien taidot ole mihinkään kadonneet. Fordilla on vain yksinkertaisesti mahdotonta taistella tehdastiimejä vastaan. Viime kaudella Suninen ja Lappi kamppailivat tasaisesti toisiaan vastaan, mutta Hyundait ja Toyotat painuivat varsinkin nopeissa ralleissa heti horisonttiin.
– On kyllä mahtavaa nähdä EP:n vauhti. Paskasta kuskista onkin nyt yhtäkkiä tullut taas hyvä kuljettaja, Suninen velmuili.