Uusi A4 tulee myyntiin tuorein moottorein ja varustein. Kysyimme Audin tuoteryhmäpäällikköltä Juha Nyholmilta, mitä maahantuoja odottaa mallistolta.
Juha Nyholm, A4:ssä on mielenkiintoisia uusia moottoreita. Mikä niistä vetää parhaiten?
– Malliston myynti jakaantuu oletettavasti aika tasan 1,4-litraisen TFSI:n, 2-litraisen 190-heppaisen TFSI:n, 2-litraisen 150-hevosvoimaisen TDI:n sekä nelivetoisen 2-litraisen ja 190-heppaisen TDI:n välillä.
Nelivetoon pitää sijoittaa valitettavasti aika paljon. Bensaversioissa quattron saa ainoastaan 2-litraisen ja 252-hevosvoimaisen moottorin yhteyteen. Sen hinta nousee 54 900 euroon. Edullisimmillaan nelivetoon pääsee kiinni dieselinä 47 904 eurolla.
– Kyllä, valitettavasti. Ennen meillä oli nelivetoinen 1,8-litrainen bensaturbo, mutta sille ei ole nyt suoraa korvaajaa. Kaikista Pohjoismaista on kyllä laitettu kysely tehtaalle, josko nelivedon voisi saada myös 190-heppaisen bensaturbon yhteyteen.
Moottoreiden kokoja on pienennetty nyt jo jonkun aikaa. Miten luulet, että suomalaiset ottavat vastaan 1,4-litraisen bensaturbon isohkon Audin keulalla.
– Moottorin kokoluokka on uusi A4:ssä, mutta siinä on hyvin tehoa. Ennenhän 1,8-litraisesta oli myös kuristettu 120-hevosvoimainen versio.
Hintaero 1,4- ja 2-litraisen bensaturbon välillä on aika pieni – varsinkin jos haluaa automaatin.
– Kyllä, ja uskomme, että 190-heppainen TFSI tulee olemaan suosittu etenkin automaattina. Sen lisähinta on aika pieni, eli ostaja saa suhteellisesti aika paljon vastinetta rahalle. Automaatit kiinnostavat ihmisiä tällä hetkellä muutenkin todella paljon.
Uuteen A4:ään on tarjolla todella paljon varusteita. Onko siellä jotain erikoista, mihin katseet kannattaisi suunnata?
– Olemme saaneet rakennettua muutamia erityisesti Suomen markkinoille sopivia varustepaketteja. Siellä on esimerkiksi kommunikaatio-, comfort- sekä navigointipaketti. Niissä kaikissa paketin hinta ja siitä saatava hyöty ovat kohdallaan. Esimerkiksi comfort-pakettiin kuuluvat mm. vetokoukku, lisälämmittimet sekä äänieristelasit etusivuikkunoihin. Paketin hinta 2 716 euroa on erittäin houkutteleva.
A4:n ohjaamo on todella tyylikäs, mutta se herää eloon vasta virtuaalisella mittaristolla.
– Se sisältyy navigointipakettiin, joka ennen maksoi noin 3 500 euroa. Nyt sen hinta on edullisempi, ja lisäksi navingointijärjestelmä on kehittynyt todella paljon. Paketissa tulee kaupan päälle virtuaalimittaristo sekä vähän vielä muitakin varusteita.
Uusien järjestelmien myötä A4:ään saa myös nyt todella paljon erilaisia internet-pohjaisia palveluita. Toimivatko ne kaikki myös Suomessa?
– Pienin rajoittein. Audin connect-palvelut kertovat esimerkiksi, mistä Helsingin keskustassa löytyy parkkihalleja; mutta palvelu ei kerro sitä, kuinka paljon hallissa on vapaita ruutuja. Tämä toimii ulkomailla. Pääosin palvelut kuitenkin toimivat samalla tavalla niin meillä kuin Saksassakin.
Ja älypuhelimet integroituvat A4:ään entistä monipuolisemmin?
– Kommunikaatiopakettiin kuuluu mm. Audi Smartphone Interface -palvelu. Se mahdollistaa Applen tai Android-puhelimien määrättyjen toimintojen käytön suoraan auton kautta. Tällä hetkellä Applen laitteet toimivat autoissa suoraan, mutta Android Auto ei ole vielä Suomessa toiminnassa. Tämä johtuu Googlesta, ei Audista. Palvelun avulla voi siis käyttää vaikkapa puhelimen karttaohjelmia, jos ottaa auton ilman navigointia.
Muista VW-konsernin tuotteista tuttua Mirror Link -järjestelmää ei taida A4:ään saada?
– Ei.
Entä etäpalvelut, nehän ovat yleistymässä älypuhelimien myötä?
– Lisävarustelistalta löytyy esimerkiksi sellainen lisäpalvelu 414 eurolla kuin Audi connect Safety And Service. Se on irrallinen navigointiin liittyvistä connect-palveluista. Se tarvitsee kommunikaatiopaketin, jotta autossa on tarvittavat järjestelmät. Sen jälkeen autossa on tiettyjä etäkäyttöominaisuuksia. Auton tilaa pystyy valvomaan ja ovia lukitsemaan sekä aukomaan puhelimella. Ja jos ruksaa varustelistalta vielä tehdaslisälämmittimen tai ottaa comfort-paketin, lisälämmitintä pystyy ohjaamaan älypuhelimella. Vastaavia järjestelmiä on ollut saatavilla jo jälkimarkkinoinnin puolelta, mutta nyt sellainen löytyy suoraan myös valmistajan kautta.
Entä matrix LED -ajovalot, yleistyvätkö ne vähitellen?
– Nyt kun autossa on LED-valot jo vakiona, lisähinta matrix LEDeihin on huomattavasti alhaisempi, eli ne yleistyvät. Tässäkin hinta ja siitä saatava hyöty kohtaavat aika hyvin.
---
Lue myös: Koeajo: Audi A4 – uusi businessluokka