Nordea listaa kolme muistisääntöä, joilla huijareiden petosyrityksiltä voi välttyä.
Ensimmäinen sääntö muistuttaa, että tunnuksesi ovat vain omaan käyttöösi, eikä niitä tule jakaa edes kaikkein läheisimmälle perheenjäsenelle tai ystävälle.
– Sinun tai yrityksesi pankkitunnukset, tunnusluvut ja kortin pin-koodi on tarkoitettu vain sinun tietoosi, olethan sinä ainut, joka niitä käyttää, Nordean verkkosivuilla muistutetaan.
Taklaa epäilyttävät yhteydenotot
Toinen muistisääntö voi olla vaarassa unohtua, sillä erilaisia asiakaspalvelutilanteita pankkien tai muiden viranomaisten kanssa saattaa olla usein. Muista kuitenkin, että oikea pankkivirkailija tai luotettava viranomainen ei koskaan kysy tunnuksiasi. Älä siis kerro omia tai yrityksesi pankkitietoja kenellekään, vaikka jokin taho niin vaatisikin.
– Viranomaiset eivät ota sinuun yhteyttä soittamalla, viestitse, sähköpostitse tai sosiaalisen median kautta niin, että sinun tarvitsisi luovuttaa tunnuksiasi. Luotettavat tahot käyttävät asioimiseen suojattuja kanavia, Nordea kertoo.
Kolmas muistisääntö on todellinen valttikortti. Nordea kehottaa katkaisemaan epäilyttävän puhelun, tarkistamaan oudot maksupyynnöt ja tarkistamaan epäilyttävän oloisen viranomaisen yhteydenoton aitouden heidän asiakaspalvelustaan.
Maltti on valttia, kuten kolmas muistisääntö ja suomalainen sananlasku sanoo.