Teleoperaattori Telia Company ostaa Bonnier Broadcastingin MTV Oy:n ja MTV Uutisia tuottavan Mediahub Helsinki Oy:n. MTV:n toimitusjohtajan mukaan kauppa antaa MTV:lle mahdollisuudet kilpailla televisiojättejä vastaan.
Tiedotustilaisuudessa kerrottiin myös, että uutisiin tullaan panostamaan jatkossakin ja niitä halutaan kehittää yhä eteenpäin.
Telia Company:
Muodostui suomalaisen Soneran ja ruotsalaisen Telian fuusiona.
Suurin omistaja on Ruotsin valtio
21 000 työntekijää globaalisti
19,6 miljardin dollarin liikevaihto
18,7 miljoonaa liittymäasiakasta
Telia Company Suomessa:
3500 työntekijää
4,2 miljoonaa liittymäasiakasta
1,4 miljardia euroa liikevaihto
199 miljoonaa euroa investointeja
Telian kuluttajaliikennetoiminnan johtaja Heli Partanen kertoo, että kyseessä on Telia Groupille looginen askel, jonka avulla voidaan tuottaa asiakkaille uusia ja parempia tapoja kuluttaa sisältöä.
– Meillä on iso asiakaskunta Suomessa ja tv-sisällöt ovat olleet tärkeä osa strategiaamme aiemminkin.
Partanen viittaa tällä Telia Companyn viime vuonna ostamiin jääkiekon SM-liigan kuuden vuoden oikeuksiin.
MTV:n ohjelmatyöntekijöiden MOT ry:n puheenjohtaja Kari Pyrhönen suhtautuu tulevaisuuteen luottavaisin mielin.
– Vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän, mutta meidän ei ole syytä hermoilla. Luotetaan lupauksiin, että Telia haluaa uutisjournalismia entiseen malliin tai jopa lisää.
"Isot kansainväliset pelaajat ovat jo täällä"
MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlundin mukaan ”tänään ollaan tekemässä suomalaisen television historiaa.”
Kaupan merkitys on Nordlundin mukaan siinä, että MTV voi kilpailla kansainvälisiä televisiojättejä vastaan.
– Isot kansainväliset pelaajat ovat jo täällä. Suomi on maailman kilpaillun televisiomarkkina tällä hetkellä.
Esimerkiksi yhdysvaltalainen Fox Networks Group Oy omistaa Fox-televisiokanavan ja Discovery Communications puolestaan TV5:en.
Nordlundin mukana tavoitteena on pyrkiä viihdyttämään jokaista suomalaista ajasta ja paikasta riippumatta. Television puolella MTV haluaa siirtyä perinteisestä katsomisesta – yritys päättää, milloin ja mitä katsotaan – täysin kulutuspohjaiseen katsomiseen, jolloin katsojat voivat itse päättää mistä katsovat ja mitä katsovat.
Kärsiikö uutisten laatu kaupan myötä?
Partasen mukaan laadukkaan ja itsenäisen journalismin varmistaminen Suomessa on yksi heidän tärkeimpiä tavoitteitaan.
– Tulemme noudattamaan kaikkia säädöksiä mitä toimialalla on ja mediayksiköstä suunnitellaan omaa itsenäistä yksikköä. Partanen kertoi.
Konsernin sisään syntyy yksikkö, johon kuuluvat MTV, Ruotsin TV4, C More, uutistoimistot ja mahdollisesti Telian liiketoimintaa.
Partanen ei osaa varmasti sanoa, saavatko Telian asiakkaat MTV:n sisällöistä joitain etuja, joita muut suomalaiset eivät saisi.
– Tavoitteenamme on taata kaikille suomalaislle mainosrahoitteisten kanavien sisällöt eli sitä ei ole tarkoitus rajoittaa. Mitä muita mahdollisuuksia tulee, jää nähtäväksi.
Nordlundin mukaan uutiset ovat vahvat, mutta niitä tullaan kehittämään eteenpäin.
– Vaikka olemme tunnettuja formuloista, haluamme kehittää uutistoimintaa. Esimerkiksi television puolella olemme vahvoja, mutta halutaan olla vahvempia 24/7-kulutuksessa, Nordlund kertoo.
Kuinka kauppa etenee?
Kauppa on osa isompaa kokonaisuutta, jossa Telia Company ostaa Bonnier AB:lta Bonnier Broadcasting -liiketoiminnot. Siihen kuuluvat MTV:n ja Mediahubin lisäksi ruotsalaiset TV4 ja C More.
Kauppahinta on 9,2 miljardia kruunua eli noin 889 miljoonaa euroa.
Kauppa etenee siten, että Euroopan unionin kilpailuviranomaiset pohtivat, onko kauppa sallittu. Tähän liittyy mahdollisesti heidän lisäselvitykset, toiveet tai vaatimukset, joiden jälkeen kauppa voidaan finalisoida.
Juttua muokattu 20.7. klo 16:39: Lisätty MOT ry:n puheenjohtajan kommentit.