Tesla korjasi Model 3:n jarruongelmat softapäivityksellä – kritiikkiä tuli ovista ja ikkunoista vasta viikko sitten

4:08img
Julkaistu 29.05.2018 11:21

Ville Järveläinen

Teslan uutuusmallin jarruongelmista uutisoitiin viime viikolla maailmanlaajuisesti. Nyt Tesla on kuitenkin antanut näytteen siitä, miten kriittiseltäkin kuulostavia ongelmia voidaan hoitaa kuntoon verkon yli. 

Pääkuvan video

Jaakko vastaanotti Suomen ensimmäisen Tesla Model X:n

Kerroimme tasan viikko sitten yhdysvaltalaisen Consumer Reportsin tekemistä havainnoista koskien Teslan uutta Model 3 -mallia. CR ilmoitti tuolloin, että Model 3:n pysähtymismatka hätäjarrutustilanteessa oli pidempi kuin yhdelläkään muulla heidän testaamallaan nykyautolla, eikä tästä syystä antanut autolle ostosuositusta.

Myös jotkin muut autoa testanneet tahot olivat löytäneet Model 3:n jarruista parannettavaa jo aiemmin. Hyviäkin suorituksia on tullut vastaan, joten Model 3:n jarrut eivät ole olleet samalla tasolla kaikkien yksilöiden välillä. Vaikutusta on ollut muun muassa sillä, kuinka monta kertaa hätäjarrutus on testissä tehty ja kuinka paljon aikaa jarrutusten välillä on ollut.

Teslan toimitusjohtaja Elon Musk riensi Consumer Reportsin artikkelin julkaisun jälkeen ilmoittamaan, että he ottavat CR:n esillenostaman ongelman tarkempaan syyniin. Myös CR lupasi ottaa auton uudelleen testiin, kun Tesla on korjannut ongelmat.

Jarrutusmatkasta viilattiin pois 6 metriä

Musk kertoi Twitterissä sunnuntaina, että jarruongelmaan keskittyvä ohjelmistopäivitys on lähtenyt autoihin jakoon lauantaina.

– Päivityksen pitäisi lyhentää jarrutusmatkaa noin kuudella metrillä toistuvissa hätäjarrutustilanteissa. Kiitos Consumer Reportsille erinomaisesta ja elintärkeästä palautteesta!

Vaikka tavallisella autonomistajalla harvemmin onkaan tarvetta useisiin perättäisiin äkkijarrutuksiin, on kyseessä joka tapauksessa epätavallinen ratkaisu autoteollisuudessa. Vaikka järjestelmäpäivitykset ovat tuttua huttua myös muiden valmistajien autoilla ajaville, on harvinaista, että näinkin kriittisten osien kuin jarrujen toimintaan voidaan vaikuttaa etänä.

Vertailun vuoksi:

Fiat Chrysler -konserni on juuri havainnut, että sen 5,3 miljoonassa autossa saattaa olla vikaa, joka estää vakionopeussäätimen kytkeytymisen pois päältä ja näin aiheuttaa vaaratilanteen. Konserni on lähettänyt kirjeen takaisinkutsuttavien autojen omistajille kehottaen näitä välttämään säätimen käyttöä ennen kuin auto on käynyt korjattavana.  

Tuoreimmat aiheesta

Autoteollisuus