Heinäkuussa 2015 liikenteeseen laskettu Tesla Model S on kerännyt mittariinsa yli 200 000 mailia, eli noin 321 000 kilometriä.
Tech Crunch -sivuston toimittaja Kristen Hall-Geisler raportoi viime vuonna Tesloop-yhtiöstä, joka aloitti kuljettamaan matkustajia Tesloilla Las Vegasin ja Los Angelesin välillä.
Vuoden kuluttua hän päätti palata asiaan ja raportoi nyt, mitä autolle kuuluu ja mitä 200 000 mailia kestäneen matkan varrella on tapahtunut. Hän perustelee asiaa myös sillä, ettei toistaiseksi ole tiedossa montaakaan täyssähköautoa, joka olisi kerännyt mittariinsa vastaavan lukeman kilometrejä – tai maileja.
Hall-Geisler soitti Tesloopin Rahul Sonnadille ja kyseli, kuinka on mennyt.
– Muutama asia on mennyt pieleen, Sonnad kertoi.
30 000 mailin kohdalla – noin 48 000 kilometrissä – auto alkoi raportoimaan verkon kautta Teslalle, että moottori käy vajaateholla. Teslalta soitettiin Tesloopille viasta.
– Me emme olleet huomanneet mitään ongelmaa, palvelu oli supernopeaa, Sonnad hehkuttaa.
Auto toimitettiin huoltoon ja sen etumoottori vaihdettiin uuteen.
Sonnadin mukaan suurempia haasteita – ja myös paljon uteluita – kohdistui akkutehon heikentymiseen käytön myötä. Myös Hall-Geisleria kiinnosti tämä teema erityisen paljon.
– Tesloopin käyttämän Model S:n akusto heikentyi käytössä vain kuusi prosenttia, vaikka se ladattiin 100-prosenttisesti täyteen joka päivä – Teslan suositteleman 90 prosentin latauksen sijasta, hän kirjoittaa.
Auton saavuttaessa 200 000 mailin rajapyykin huomattiin vika, joka liittyi toimintasäde-mittariin. Se näytti jäljelläolevaa ajomatkaa epätarkasti, koska akuston toimintaan liittyvässä kemiallisessa prosessissa oli tapahtunut muutos. Tesla korjasi Tesloopin auton vaihtamalla akun, mutta avuksi on tulossa myös ohjelmistopäivitys.
Lisää Tesloopin Model S -kokemuksista voi lukea Tech Crunchin sivuilta.
Lähde: Tech Crunch
---
4:08