Tesla piti normaalina, että auton pohjamaali näkyi 3 000 kilometrin ajon jälkeen – tässä kuluttajariitalautakunnan ratkaisu

Sähköautoistaan tunnetun Teslan mukaan Suomen tiestö yhdistettynä auton suorituskykyyn on myrkkyä maalipinnalle. Kuluttajan mukaan valmistajan tulee kantaa vastuunsa.

Kuluttaja osti uuden Tesla Model 3 Long Range -mallisen auton maaliskuussa 2019 ja maksoi siitä vajaat 73 000 euroa. Tesla antoi autolle tavanomaisen neljän vuoden tai 80 000 kilometrin takuun.

Kun autolla oli ajettu 3 000 kilometriä, huomasi kuluttaja, että auton helmat, kaaret ja ovet olivat molemmilta puolilta autoa kuluneet pohjamaalille. Solid Black -sävyisen mustan auton pohjamaali pilkisti myös ovien sisäpuolelta ja saranoiden kohdilta.

Kuluttaja oli jo auton luovutuksen yhteydessä havainnut maalipinnassa naarmuja sekä muita jälkiä ja etupuskurin maalauksessa roskia. Lisäksi takaluukku oli tehtaalla asennettu hieman väärään asentoon, mikä kulutti maalipintaa luukkua suljettaessa. Takaluukku oli sittemmin kohdistettu uudelleen, mutta maalivaurion korjaus ei ollut onnistunut toivotulla tavalla.

Tesla piti normaalina

Myyjän mukaan auton maalipinnan kuluma oli normaalia ja vetosi takuuehtoihin, joissa todetaan, ettei auton takuu kata korroosiota ja maalipinnan virheitä, kuten naarmuja ja kiveniskemiä.

– Kyseessä on poikkeuksellisen tehokas auto, johon on helppo saada kiveniskemiä hyvinkin lyhyellä ajanjaksolla. Mikäli poikkeuksellista kiihtyvyyttä käytetään irtopartikkeleita sisältävällä alustalla, voi maalipinta kulua pintakerroksesta. Kuluminen on tällöin ennakoitavissa ja olosuhteet huomioon ottaen normaalia, Tesla kertoi vastauksessaan.

Kuluttaja vei auton huoltoon maalipinnan kunnostukseen ja hankki itse lokasuojat ja kiveniskuteipit, jotta maalipinnan vauriot eivät pahenisi.

Kuluttajariitalautakunta ei pitänyt normaalina

Kuluttajariitalautakunnan mukaan on selvää, että maalipinta on kulunut ja naarmuttunut auton ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti.

– Auton maalipinnan tulee kestää pidempi aika asianmukaisessa kunnossa.

Näkemystä tuki myös kuluttajan toimittama asiantuntijalausunto, jossa todettiin, että maalimäärä on auton tietyissä kohdissa liian vähäinen. Teslan mukaan ohut pintamaalikerros kuluttajan osoittamissa paikoissa on yhtiön maalausta koskevien vaatimusten mukainen, eikä virhe.

Lautakunta toteaa ratkaisussaan, että mikään ei viittaa siihen, että maalipinnan vauriot johtuisivat kuluttajan toiminnasta. Se katsoo, että autolle uutena annettu takuu kattaa myös maalipinnan virheet.

– Takuuseen sisältyvien vikojen korjauksen tulee tapahtua niin, ettei kuluttajalle aiheudu kuluja korjauksesta, lautakunta toteaa.

Lautakunta suosittaa yksimielisellä päätöksellä, että Tesla joko korjaa auton maalipinnan virheet omaan piikkiinsä tai korvaa maalipinnan kohtuulliset korjauskulut enintään 5 900 euroon asti. Lisäksi lautakunta suositti Teslaa korvaamaan 600 euroa autolle aiemmin tehdyistä toimenpiteistä.

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lue myös:

    Uusimmat