Taajaman nopeusrajoitus on 50 km/h, ellei liikennemerkillä toisin määrätä. Lue alta, mitä kaikkea voidaan määrätä ja miten. Tiedätkö muuten, että nopeusrajoitus saattaa viestiä kuljettajalle muutakin kuin suurimman sallitun nopeuden?
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Mikä on suurin sallittu nopeus taajamassa?
Vastaus: Väyläviraston ja Kuntaliiton liikennemerkkien käyttöä koskevat suunnitteluohjeet juontavat juurensa tieliikennelaista, valtioneuvoston asetuksesta liikenteenohjauslaitteiden käytöstä sekä Liikenne- ja viestintäviraston määräyksestä "Liikenteenohjauslaitteiden värit, rakenne ja mitoitus". Tämän vastaukseni olen kirjoittanut edellä mainitun suunnitteluohjeistusten pohjalta.
Taajaman yleisrajoitus ja siitä poikkeaminen
Taajama-alueella ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 50 km/h, ellei liikennemerkillä ole muuta osoitettu.
Liikennemerkilläkään ei voida osoittaa mitä tahansa, vaan suurin sallittu nopeus voi yksittäisellä, taajaman sisällä olevalla tiellä olla enintään 60 km/h. Vastaavasti suurin sallittu liikennemerkillä osoitettu aluenopeusrajoitus taajaman sisällä voi olla enintään 40 km/h.
Taajama-merkin sisältämästä 50 km/h yleisrajoituksesta voidaan poiketa "Nopeusrajoitus (C32)"-, "Nopeusrajoitusalue (C34)"-, "Ajokaistakohtainen nopeusrajoitus (C36)"-, "Pihakatu (E24)"- sekä "Kävelykatu (E26)" -merkeillä.
Mikäli heti taajaman alkamiskohdassa halutaan osoittaa 50 km/h rajoituksesta poikkeava nopeusrajoitus, tulee nopeusrajoitusta osoittavan liikennemerkin olla 20–60 metrin etäisyydellä "Taajama (E22)" -merkin jälkeen. Molempien merkkien tulee olla havaittavissa samanaikaisesti.
Palaaminen taajaman yleisrajoituksen piiriin
Jos Taajamassa on "Nopeusrajoitus (C32)" -merkillä osoitettu 50 km/h yleisrajoitusta alempi nopeusrajoitus, kerrotaan palaamisesta taajaman yleisrajoituksen piiriin "Nopeusrajoitus päättyy (C33)" -merkillä tai 50 km/h nopeusrajoitusmerkillä, jonka alapuolella on lisäkilvessä "Yleisrajoitus" -teksti. 60 km/h nopeusrajoitus puolestaan palautetaan taajaman yleisrajoitukseen aina 50 km/h nopeusrajoitusmerkillä ja "Yleisrajoitus" -lisäkilvellä. Vastaavasti toimitaan maantiellä, kun halutaan palauttaa Taajaman yleisrajoitus.
Aluerajoitus päätetään "Nopeusrajoitusalue päättyy (C35)" -liikennemerkillä, joka palauttaa voimaan taajaman yleisen 50 km/h nopeusrajoituksen.
Hyvä tietää
Mikäli nopeusrajoitus on enintään 30 km/h, voi liikenneympäristössä olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita ilman erillistä varoitusmerkkiä sekä muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta.
Jos taajamassa nopeusrajoitus on 50 km/h tai korkeampi, on tasa-arvoisesta risteyksestä varoitettava aina "Tienristeys (A21)" -liikennemerkillä. Yleensä nopeusrajoituksen ollessa 50 km/h tai korkeampi, pyritään sivutiet kuitenkin merkitsemään väistämisvelvolliseksi kärkikolmiolla tai STOP-merkillä – ei kuitenkaan missään nimessä pidä luottaa, että näin olisi kaikkialla.
Nopeusrajoituksen ollessa 40 km/h voidaan risteykset jättää tasa-arvoiseksi tai merkitä väistämisvelvolliseksi kärkikolmiolla tai STOP-merkillä. Jos taas nopeusrajoitus on enintään 30 km/h, jätetään risteykset yleensä tasa-arvoisiksi – siis yleensä, ei kuitenkaan aina.
Auto oltava pysäytettävissä näkyvissä olevalla tien osalla
Olennaista on muistaa, että nopeusrajoitus kertoo suurimman sallitun nopeuden. Se ei kuitenkaan läheskään aina ole turvallinen tilannenopeus, joka on usein huomattavasti vallitsevaa nopeusrajoitusta alhaisempi.
Tilannenopeutta valittaessa tulisi huomioida muun muassa tien kunto, keli, näkyvyys, kuorma sekä vallitsevat olosuhteet. Pidäthän myös mielessä, että auto on pystyttävä pysäyttämään näkyvissä olevalla tien osalla kaikissa ennalta-arvattavissa tilanteissa.
Lue myös: Tiedätkö sinä, mitä nämä liikennemerkit tarkoittavat?
Katso myös: Osaatko määrittää oikean turvavälin?
1:41