Suomalaisilla riittää vielä petrattavaa kuljettajantutkinnon teoriakokeen sanallisissa kysymyksissä.
MTV Uutiset laati Autoliiton kanssa testin, jonka avulla kuka tahansa voi kokeilla, kuinka hyvin pärjäisi B-ajokortin kuljettajantutkinnon teoriakokeen luokkakohtaisissa kysymyksissä.
Testimme eroaa aidosta teoriakokeesta vain siinä, että kokeessamme kysymyksiä esitetään sattumanvaraisesti kaikista aihepiireistä, eikä eri aiheista tulevien kysymysten lukumäärää yhtä testikertaa kohden ole rajoitettu toisin kuin oikeassa kokeessa. Testissämme ei myöskään ole aikarajaa.
Tee testi täällä.
Lue myös: Tällainen autokoulun teoriakoe on nykyisin – testaa, pääsisitkö läpi!
Missä mentiin vikaan?
Kävimme vastauksia läpi Autoliiton koulutuspäällikön Teppo Vesalaisen kanssa. Niistä ilmeni, että suomalaisilla on runsaasti petrattavaa monissa tieliikenteeseen ja liikennesääntöihin liittyvissä kysymyksissä.
Muun muassa kävelykadun, pihakadun ja pyöräkatujen säännöt osataan paikoin hyvinkin heikosti.
– Lisäksi vaikutti siltä, että kyseisiä katutyyppejä ja niihin liittyviä sääntöjä sekoitetaan keskenään, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Osaan eri katutyyppeihin liittyvistä kysymyksistä tuli jopa enemmän vääriä kuin oikeita vastauksia.
Näin vastaajat kompuroivat
Useampi kuin neljä kymmenestä, reilut 43 prosenttia, oli sitä mieltä, että kävelykadun nopeusrajoitus on 10 kilometriä tunnissa, kun todellisuudessa se on 20 kilometriä tunnissa.
– Positiivista on kuitenkin se, että rajoituksen miellettiin olevan 10 kilometriä tunnissa alhaisempi kuin se todellisuudessa on. Tämä on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin se, että rajoitus miellettäisiin todellista suuremmaksi, Vesalainen pohtii.
Lue myös: Piha- ja kävelykatujen liikennesääntöjä ei tunneta kunnolla – lisänä nyt vielä ihan uusikin katutyyppi
Peräti 79,5 prosenttia vastaajista taas oli sen kannalla, että pihakadulle ajo on sallittu vain, jos ollaan menossa sen varrella olevalle kiinteistölle tai pysäköintipaikalle.
– Näin se oli joskus aiemmin, mutta ei kuitenkaan enää useampaan vuoteen. Pihakadun käyttöä muuhunkin ajamiseen ei siis nykyisellään ole kielletty, vaikka siellä tiettyjä erityisiä liikennesääntöjä onkin, Vesalainen sanoo.
67 prosenttia vastaajista puolestaan oli sitä mieltä, että pyöräkadulle saa ajaa henkilöautolla vain, jos ollaan menossa sen varrella olevalle kiinteistölle, jolle ei ole muuta ajoreittiä. Vajaat 18 prosenttia testin tehneistä taas vastasi, ettei pyöräkadulle saa autolla ajaa ollenkaan.
Vesalainen huomauttaa, että pyöräkadulla saa ajaa myös autolla – ja ilman kiinteistölleajovelvoitetta.
– Tuossa on selvästi sekoitettu pyöräkadun ja kävelykadun sääntöjä keskenään, Vesalainen analysoi.
Lue myös: Suomen tieliikenteen kummajainen hämmentää: Miten tällaisella kadulla ajetaan? – "Voi tulla molemmista suunnista"
Kävelykadulla, pihakadulla ja pyöräkadulla ajaminen
Lue alta Vesalaisen tiivistykset eri katutyyppien olennaisimmista liikennesäännöistä.
Kävelykatu (TLL 44 §)
|
Pihakatu (TLL 43 §)
|
Pyöräkatu (TLL 45 §)
|