Mitä teet, kun näet tämän liikennemerkin? Autoliiton Teppo kertoo, miten toimia nopeusrajoituksen päättyessä

Autojen ja navigaattorin näyttämät nopeusrajoitukset perustuvat karttapohjaan syötettyihin tietoihin tai kameran avulla tapahtuvaan liikennemerkkien tunnistamiseen. Niihin ei pidä sokeasti luottaa. 

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mikä nopeusrajoitus on tämän liikennemerkin jälkeen? Navigaattori väittää, että 60 km/h.

Kuva_1
Mikä nopeusrajoitus on tämän liikennemerkin jälkeen? Kyseessä on Nopeusrajoitus päättyy -merkki (C33).

Vastaus: Kyseinen liikennemerkki on Nopeusrajoitus päättyy (C33). Sillä osoitetaan, että Nopeusrajoitus-merkillä (C32) osoitettu nopeusrajoitus päättyy ja siirrytään yleisen nopeusrajoituksen piiriin. Yleinen nopeusrajoitus on taajamassa 50 km/h ja taajaman ulkopuolella 80 km/h.

Kuva_2
Nopeusrajoitus-merkki (C32)

Koska kaksisuuntaisella tiellä, jossa on yksi ajorata ja kaksi ajokaistaa, Nopeusrajoitus päättyy -merkki (C33) voidaan sijoittaa myös yksinomaan ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai sen yläpuolelle, saattaa merkki jäädä helposti havaitsematta – moni kuljettaja kun on tottunut havainnoimaan merkkejä lähinnä oikeasta reunasta. Kesällä 2020 voimaan tulleessa tieliikennelain uudistuksessa tilanne parani hieman, koska merkin väritys muuttui valko-harmaa-mustasta kelta-harmaa-mustaksi. Keltainen väri helpottaa merkin havaitsemista.

Muita nopeusrajoituksen muuttavia merkkejä

Nopeusrajoitus-liikennemerkillä (C32) osoitettu nopeusrajoitus päättyy kysymyksessä esitetyn merkin lisäksi uuteen nopeusrajoitusmerkkiin (C32), Nopeusrajoitusalue-merkkiin (C34), Taajama-merkkiin (E22) (ellei heti kyseisen merkin jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta), Taajama päättyy -merkkiin (E23), Pihakatu-merkkiin (E24) tai Kävelykatu-merkkiin (E26). Jokainen näistä merkeistä sisältää sitten uuden nopeusrajoituksen.

Kuva_3
Nopeusrajoitusalue -merkki (C34)

Kuva_4
Taajama-merkin (E22) vaikutusalueella nopeusrajoitus on 50 km/h, ellei liikennemerkein ole muuta määrätty.

Kuva_5
Taajama päättyy -merkin (E23) vaikutusalueella nopeusrajoitus on 80 km/h ellei liikennemerkein muuta ole määrätty.

Jos Nopeusrajoitus -liikennemerkillä (C32) halutaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle, voidaan liikennemerkin alla käyttää "Yleisrajoitus"-lisäkilpeä. Jos taas nopeusrajoitusalueen sisällä on tiekohtainen, merkillä C32 ilmoitettu rajoitus, voidaan sen päättymisestä ja siirtymisestä takaisin nopeusrajoitusalueelle ilmoittaa Nopeusrajoitus-merkillä (C32) ja sen alla olevalla "Alue"-lisäkilvellä.

Kuva_6
Pihakatu-liikennemerkin (E24) vaikutusalueella nopeus on sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 km/h.

Kuva_7
Kävelykatu-merkin (E26) vaikutusalueella ajonopeus on sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 km/h. Kävelykadulle saa moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajaa vain, sen varrella olevalle kiinteistölle ja sinnekin vain siinä tapauksessa, että sinne ei ole muuta ajokelpoista yhteyttä.

Ei ennakkovaroitusta, jos rajoitus 30 km/h tai pienempi

Nopeusrajoituksen – on se sitten tie- tai aluekohtainen – ollessa enintään 30 km/h, voi kyseisellä tieosuudella olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia nopeutta alentavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä tai muulla vastaavalla erikseen varoiteta tai niitä osoiteta.

Autojen ja navigaattorien nopeusnäytöt

Navigaattorien nopeusrajoitustiedot perustuvat usein karttapohjaan syötettyyn tietoon. Autojen nopeusrajoitusnäytöissä puolestaan käytetään usein kameraan perustuvan liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän hankkimaa tietoa. Mikäli tätä ei ole saatavilla, kaivetaan autonkin näytölle vallitseva nopeusrajoitustieto navigaattorista. 

Valitettavasti aika monessa autossa liikennemerkkientunnistusjärjestelmä tekee vielä aika-ajoin virhetulkintoja eikä se näin ollen ole joka paikassa luotettava. Myös navigaattorin kautta tulevissa nopeusrajoitustiedoissa saattaa olla virheitä tai vanhentuneita tietoja. Varmin tapa varmistaa nopeusrajoitus on tuntea liikennemerkit merkityksineen ja seurata niitä aktiivisesti ajaessaan.

Katso myös: Autoliiton videolla esitellään reilut neljä vuotta sitten voimaan tulleen tieliikennelain aiheuttamia muutoksia liikennemerkkeihin

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat