Autojen ja navigaattorin näyttämät nopeusrajoitukset perustuvat karttapohjaan syötettyihin tietoihin tai kameran avulla tapahtuvaan liikennemerkkien tunnistamiseen. Niihin ei pidä sokeasti luottaa.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi. |
Kysymys: Mikä nopeusrajoitus on tämän liikennemerkin jälkeen? Navigaattori väittää, että 60 km/h.
Vastaus: Kyseinen liikennemerkki on Nopeusrajoitus päättyy (C33). Sillä osoitetaan, että Nopeusrajoitus-merkillä (C32) osoitettu nopeusrajoitus päättyy ja siirrytään yleisen nopeusrajoituksen piiriin. Yleinen nopeusrajoitus on taajamassa 50 km/h ja taajaman ulkopuolella 80 km/h.
Koska kaksisuuntaisella tiellä, jossa on yksi ajorata ja kaksi ajokaistaa, Nopeusrajoitus päättyy -merkki (C33) voidaan sijoittaa myös yksinomaan ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai sen yläpuolelle, saattaa merkki jäädä helposti havaitsematta – moni kuljettaja kun on tottunut havainnoimaan merkkejä lähinnä oikeasta reunasta. Kesällä 2020 voimaan tulleessa tieliikennelain uudistuksessa tilanne parani hieman, koska merkin väritys muuttui valko-harmaa-mustasta kelta-harmaa-mustaksi. Keltainen väri helpottaa merkin havaitsemista.
Muita nopeusrajoituksen muuttavia merkkejä
Nopeusrajoitus-liikennemerkillä (C32) osoitettu nopeusrajoitus päättyy kysymyksessä esitetyn merkin lisäksi uuteen nopeusrajoitusmerkkiin (C32), Nopeusrajoitusalue-merkkiin (C34), Taajama-merkkiin (E22) (ellei heti kyseisen merkin jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta), Taajama päättyy -merkkiin (E23), Pihakatu-merkkiin (E24) tai Kävelykatu-merkkiin (E26). Jokainen näistä merkeistä sisältää sitten uuden nopeusrajoituksen.
Jos Nopeusrajoitus -liikennemerkillä (C32) halutaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle, voidaan liikennemerkin alla käyttää "Yleisrajoitus"-lisäkilpeä. Jos taas nopeusrajoitusalueen sisällä on tiekohtainen, merkillä C32 ilmoitettu rajoitus, voidaan sen päättymisestä ja siirtymisestä takaisin nopeusrajoitusalueelle ilmoittaa Nopeusrajoitus-merkillä (C32) ja sen alla olevalla "Alue"-lisäkilvellä.
Ei ennakkovaroitusta, jos rajoitus 30 km/h tai pienempi
Nopeusrajoituksen – on se sitten tie- tai aluekohtainen – ollessa enintään 30 km/h, voi kyseisellä tieosuudella olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia nopeutta alentavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä tai muulla vastaavalla erikseen varoiteta tai niitä osoiteta.
Autojen ja navigaattorien nopeusnäytöt
Navigaattorien nopeusrajoitustiedot perustuvat usein karttapohjaan syötettyyn tietoon. Autojen nopeusrajoitusnäytöissä puolestaan käytetään usein kameraan perustuvan liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän hankkimaa tietoa. Mikäli tätä ei ole saatavilla, kaivetaan autonkin näytölle vallitseva nopeusrajoitustieto navigaattorista.
Valitettavasti aika monessa autossa liikennemerkkientunnistusjärjestelmä tekee vielä aika-ajoin virhetulkintoja eikä se näin ollen ole joka paikassa luotettava. Myös navigaattorin kautta tulevissa nopeusrajoitustiedoissa saattaa olla virheitä tai vanhentuneita tietoja. Varmin tapa varmistaa nopeusrajoitus on tuntea liikennemerkit merkityksineen ja seurata niitä aktiivisesti ajaessaan.