Tiedätkö, mitä eroa on Medi-Helillä ja lääkärihelikopterilla? Tällaista on henkiä pelastava työ yläilmoissa

SuomiAreenassa pääsi tutustumaan lääkärihelikopterin toimintaan 8:25
Katso video: Lääkärihelikopterin miehistö kertoo kokemuksistaan – "Usein potilas on hengenvaarassa".

Lääkärihelikopterille vakiintunut termi Medi-Heli ei ole todellisuudessa ollut käytössä enää 12 vuoteen, mikä voi tulla monelle yllätyksenä. MTV Uutiset tutustui FinnHEMS-kopteriin sekä -miehistöön Porissa. 

Lähes jokainen suomalainen kokee, että lääkärihelikoptereita tarvitaan Suomessa. Näin kertoo lääkärihelikopteriyhtiö FinnHEMSin tuore tutkimus. 

Ensimmäisenä lääkärihelikoptereista tulee monelle mieleen Medi-Heli. Punaisesta väristään tutut Medi-Helit poistuivat käytöstä vuonna 2012. 

– Medi-Helin nimi elää vielä vahvana, ja usein meihinkin viitataan Medi-Helinä. Nykyisin kuitenkin lääkärihelikopteritoiminta Suomessa on FinnHEMSin ja hyvinvointialueiden palvelua, sanoo FinnHEMSin ensihoitolääkäri Jouni Nurmi.

Tukikohtia FinnHEMSillä on Suomessa seitsemän ja lääkärihelikoptereita yhdeksän. FinnHEMSin mukaan lääkärihelikopterit tavoittavat 80 prosenttia suomalaisista puolen tunnin sisällä hälytyksestä.

– Yksistään lääkärihelikopteritoiminta ei pelasta ketään. Mutta olemme osa järjestelmää, toimimme osana ensihoitopalvelua ja koko terveydenhuollon päivystysverkostoa, Nurmi sanoo. 

Lääkärihelikopterit ovat myös kiinteässä yhteistyössä hätäkeskuksen ja pelastuslaitoksen kanssa. Tehtäviä FinnHEMSin koptereilla on vuodessa yhteensä noin 10 000. 

"Ammattimaisuus vie suurimman myötäelämisen pois"

Hälytyksen tullen lääkärihelikopterit ovat ilmassa keskimäärin noin viidessä tai kuudessa minuutissa. Miehistö tietää, että usein potilas saattaa olla jopa hengenvaarassa. 

– Siinä kyllä virittyy siihen tehtävään aika hyvin. Jotenkin siinä asennoituu suoraan sellaiseen työmoodiin, kuvailee ensihoitaja Tuomas Syrjä

Lääkärihelikopterin miehistö hoitaa esimerkiksi vammautuneita ja äkillisesti sairastuneita henkilöitä. Tyypillisin tehtävä on pelastaa eloton ihminen. 

Henkinen kuorma on suuri, mutta tukea on tarjolla jatkuvasti. Syrjän mukaan nykyisin kiinnitetään hyvin huomiota siihen, että esimerkiksi keskusteluapua on saatavilla.

– Paljon me puremme näitä työn aiheuttamia kuormia miehistön kesken. Poikkeuksellisissa tehtävissä järjestetään jälkipurkuja myös muiden yksiköiden kanssa, jotka ovat olleet siellä.

Lentäjän näkökulmasta tehtävä on aina hyvin yksiselitteinen. Tehtävä suoritetaan prosessin mukaisesti sen luonteesta riippumatta.

Tästäkin huolimatta jotkin tehtävät ovat raskaampia kuin toiset. 

– Joku meistä kysyy sen kysymyksen käytännössä heti lavetille laskun jälkeen, että oliko meillä tällä keikalla jotakin erityistä tai sellaista, mistä käydään heti keskustelu välittömästi, lentäjä Eetu Peuraniemi sanoo. 

– Kun tätä tehdään päivittäin, niin vääjäämättä ammattimaisuus vie suurimman myötäelämisen pois. Mutta mitä lähemmäksi itseä tehtävä sattuu – jos on vaikka samanikäisiä lapsia tai muuten samaistuu tehtävään – niin se voi laukaista sellaisen tunnereaktion, että tämä tuntuu nyt aika läheiseltä itselle.

Tiedätkö, miten kopteri kääntyy ilmassa? Alla olevalla videolla lentäjä Eetu Peuraniemi näyttää, miten lääkärihelikopteria ohjataan. 

Tiedätkö, miten helikopteria ohjataan? Katso tästä lentäjän pikakoulutus 3:09

Lue myös:

    Uusimmat