Tieliikennelaki muuttumassa: Talvirenkaiden käyttöön voi tulla joustoa ja keltainen viiva muuttua valkoiseksi
Tieliikennelakiin kaavaillaan muutoksia, jotka vaikuttaisivat monin tavoin tielläliikkujien arkeen. Uudistus on lähdössä eduskunnan käsiteltäväksi lähiviikkoina.
Lakipaketti sisältää paljon tavalliseen tielläliikkujaan vaikuttavia asioita, kuten mahdolliset muutokset talvirengaspakkoon, heijastinta ja pyöräilykypärää koskeviin suosituksiin sekä liikennesääntöihin, joihin haetaan selkeyttä ja ajanmukaisuutta. Lisäksi keltaisesta sulkuviivasta saattaa tulla valkoinen.
Lakiluonnosta viilataan parhaillaan keväällä saatujen lausuntojen pohjalta.
Pian koittavan talvirengaskauden osalta lakiluonnos antaisi autoilijalle tulevina talvina aiempaa enemmän mahdollisuuksia keli- ja tilannekohtaiseen harkintaan. Luonnoksen mukaan talvirenkaita pitäisi käyttää marraskuusta maaliskuuhun, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät. Taustalla on muun muassa talvien lämpeneminen.
– Ei tarvitsisi ajaa talvirenkailla joulukuussa, jos on kesäkeli, liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo.
Pykälät heijastimesta ja pyöräilykypärästä pois?
Heijastimen ja pyöräilykypärän osalta pohdittavana on ollut, pitäisikö niiden käyttämättä jättäminen sanktioida vai jättää ne kokonaan pois laista. Käyttämättä jättämisestä ei nykyisellään rangaista, ja perustuslakivaliokunta on linjannut, etteivät suositusluonteiset pykälät kuulu lainsäädäntöön.
Jos suositukset poistettaisiin laista, vaihtoehdoksi luonnoksessa esitetään valistusta ja kampanjointia muun muassa kouluissa ja päiväkodeissa.
Liikenneturva ei innostu kypärän ja heijastimen käyttöä koskevien sääntöjen poistamisesta.
– Se voisi pidemmällä aikavälillä jopa vähentää pyöräilykypärän ja heijastimen käyttöä, tai että se jumiutuu nykytasolle, toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen sanoo.
Sanktiointiin liittyy hankalia näkökulmia, kuten valvonnan resurssien rajallisuus ja se, että kaupunkipyöriä käytetään spontaanisti. Lisäksi alle 15-vuotiaat lapset eivät ole rangaistusvastuun piirissä.
Keltaiset viivat valkeiksi?
Jokaiselle autoilijalle näkyvä muutos olisi keltaisen sulkuviivan värin vaihtaminen valkoiseksi. Lakiluonnoksessa esitetään tätä. Perusteina ovat muun muassa valkoisen värin takaisinheijastuvuus ja se, että tietokoneen on helpompi lukea valkoista viivaa. Valkoinen viiva on käytössä myös kansainvälisesti.
Autoliiton mukaan esitys valkoisista viivoista ei ota huomioon Suomen talvea eli sitä, että ihmissilmälle keltainen erottuu talvikelillä valkeaa paremmin.
– Jos on lumisemmat kelit, ajokaistojen väliin jää luminen polanne. Jos sieltä alta näkyy paikka paikoin tiemerkintöjä vähän, niin kumpi näkyy paremmin, keltainen vai valkoinen sulkuviiva, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kysyy.
Robottiautojen tulo vaatii suuria muutoksia
Tieliikennelain uudistuksen taustalla on myös isompi tavoite valmistautua digitalisaation ja automaation etenemiseen eli muun muassa robottiautoihin.
Käytännössä tämä näkyy esimerkiksi siinä, ettei lakiluonnoksessa määritellä kuljettajaa ihmiseksi, vaan se jättää mahdollisuuden myös sille, että tietokone kuljettaa autoa. Samoin tienkäyttäjä voi olla myös sellainen toimija, joka voi kuljettaa ajoneuvoa tien ulkopuolella etäohjauksessa. Uusimmat automallit on esimerkiksi mahdollista pysäköidä älykännykän avulla auton ulkopuolelta.
Kiiskin mukaan automatisaatio luo painetta katsoa sääntöjä aivan uudesta näkökulmasta ja tehdä paljon suuremmankin mittakaavan uudistusta. Tämänhetkinen työ on murrosvaiheen työtä, jossa etsitään sopivaa välimaastoa nykytilanteen ja lähivuosina kiihtyvän automaation välillä.
Luottamusperiaate vai ennakointivelvoite?Tieliikennelain uudistuksessa on pohdittavana lukuisien yksityiskohtien lisäksi mielipiteitä jakava periaatteellinen kysymys: missä määrin tienkäyttäjä voi luottaa muiden noudattavan sääntöjä. Nykyisellään puhutaan oikeuskäytännön pohjalta luottamusperiaatteesta eli siitä, että tienkäyttäjä voi luottaa siihen, että muut noudattavat liikennesääntöjä. Uudessa laissa puhutaan yhtenä periaatteena ennakointivelvoitteesta, joka korostaa ennakointia vaaran ja vahingon välttämiseksi. Autoliitto tulkitsee ennakointivelvoitteen korostavan sen huomioimista, ettei toinen osapuoli välttämättä noudatakaan liikennesääntöjä. Autoliittoa huolestuttaa, että ennakointivelvoitteen nostaminen näin vahvasti lakiin lisäisi tulkinnanvaraisuutta onnettomuustilanteissa ja saattaisi johtaa esimerkiksi syyllisyyden jakamiseen puoliksi. – Se voisi aiheuttaa myös sen, että liikennevakuutuksista korvattavien vahinkojen määrä kasvaisi ja tämä heijastuisi liikennevakuutusmaksuihin, koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo. Liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että luottamusperiaatetta ei haluttu nostaa esitykseen, koska kaiken lähtökohtana on se, että liikennesääntöjä noudatetaan. Hän korostaa, että periaatteet alkavat, kun säännöt loppuvat. Periaatteita tarvitaan, koska kaikkea mahdollista elävässä elämässä tapahtuvaa ei ole mahdollista kirjoittaa pykäliksi. – Rangaistusvastuuta ei suoranaisesti voi perustaa periaatteisiin, se on selkeää. Mutta konfliktitilanteissa periaatteet tulevat sovellettaviksi tänäkin päivänä, ja niillä on ja pitää olla merkitystä oikeudellisessa tulkinnassa. |
Uusimmat
-
21:34
Historiallinen tapaaminen Lontoossa: Maailman pisin ja lyhyin nainen kohtasivat
-
21:22
Tämä on nähtävä: Raimo Helmiseltä melkoinen reaktio kuohuttavaa ratkaisuun – ei voinut uskoa silmiään
-
21:08
Ähtärin pandat ovat matkalla kohti Kiinaa
-
21:07
HS: Venäläinen sotalaiva ankkuroitui samaan salmeen kiinalaisaluksen kanssa
-
21:03
Uskomaton SaiPa! Kymmenes voitto putkeen – Tappara nurin dramaattisessa huippuottelussa
-
21:00
Shokkipaljastuksia ja strippariyllätys – muistatko vielä nämä epäonniset Salkkarit-häät?
-
20:40
Tuomareilta räikeä virhe TV-ottelussa – Kärppien tasoitus hylättiin raitapaitojen takia
-
20:20
Conor McGregor sai raiskaustuomion
-
20:19
Putin kertoi uutta tietoa ohjuksesta – Ylellä asiantuntija tyrmää väitteet ja osoittaa oudon yksityiskohdan hyökkäyksestä
-
20:06
Kärppiä viedään taas kerran – Marko Anttilasta outo näky
-
19:46
Nyt kuohuu: Rikard Grönborg pillastui SaiPa-tähden tempusta – sitten raivostui Raimo Helminen
-
19:30
Bachelor-Joonaksen tyly vastaus kummastuttaa katsojia – nyt Maija avautuu, miksi meni keskeyttämään treffit
-
19:29
Suomen vanhin keilaaja ja hulvaton takaa-ajo Yhdysvalloissa – katso, mitä hyvää meillä ja maailmalla on tapahtunut!
-
19:26
Päävalmentaja syrjään suomalaistaiturin ja supertähtien Inter Miamista – korvaajaksi Lionel Messille hyvinkin tuttu nimi
-
19:04
Puolustusvoimien komentaja Janne Jaakkola kertoo, mitä hän nyt Ukrainan sodassa seuraa
-
19:02
Trumpin oikeudenkäynnin tuomionlukua lykättiin jälleen – uutta päivää ei annettu
-
19:00
SaiPa shokeeraa SM-liigan huippuottelussa! Tapparan johto suli nopeasti, Lappeenrannassa hurja show
-
18:53
Lontoossa lentokentän terminaali on avattu matkustajille – suljettiin epäilyttävän esineen takia
-
18:32
IL: Sedu Koskinen otettiin kiinni välikohtauksen jälkeen Helsingin keskustassa
-
18:16
Hyundai-pomolta epävarmuutta herättävä tieto Thierry Neuvillen ongelmista – "Emme tiedä sataprosenttisesti"
-
Lataa lisää