Monet liikenteen pelisäännöistä pistetään uuteen uskoon kesäkuun alussa, kun vuosia työstetty uusi tieliikennelaki astuu voimaan.
Nykyinen tieliikennelaki on ollut voimassa 1980-luvun alkupuolelta asti. Kesäkuun ensimmäisenä päivänä voimaan astuva uusi tieliikennelaki on maamme liikenteen suurin mullistus kymmeniin vuosiin.
– Vaikka "kasari" onkin kovasti muotia nykyään, niin tässä ollaan aika vanhentuneen lainsäädännön kanssa tekemisissä, kun on 40 vuotta vanha laki kyseessä, kertoo MTV Uutiset Livessä tiistaina vieraillut johtava asiantuntija Jussi Pohjonen Traficomista.
– Normaalin autoilijan ja normaalin liikkujan kannalta muutokset ovat onneksi aika pieniä. Onkin sanottu, että se joka on vanhan lain aikaan pystynyt liikkumaan, pystyy varmasti liikkumaan uudenkin lain aikaan, Pohjonen huomauttaa.
Siirtymävaiheessa uusi ja vanha sekoittuvat
Uuden tieliikennelain mukanaan tuomat muutokset eivät tule kaikki tapahtumaan yhdessä yössä. Siirtymäaika esimerkiksi uusien liikennemerkkien kohdalla on peräti 10 vuotta. Tiemerkinnät on puolestaan uusittava toukokuun 2023 loppuun mennessä.
Pohjosen mukaan on mahdoton ajatus, että kaikki teiden varsilla olevat liikennemerkit vaihdettaisiin samalla kertaa. Esimerkiksi lukuisat pieniä päivityksiä kokevat liikennemerkit vaihdetaan vasta sitten, kun vanhojen elinkaari tulee niin päätökseen.
– Näin lainsäätäjän puolelta on harras toive, että liikennemerkit, joissa on väistämisvelvollisuuteen liittyviä kysymyksiä, vaihdettaisiin mahdollisimman pian, koska se on aika kestämätön tilanne, että meillä on rinnakkain uutta ja vanhaa sääntöä.
Ennakointivelvollisuus lisää tienkäyttäjän vastuuta
Ennakointivelvollisuus on Pohjosen mukaan hyvä esimerkki uuden lain keskeisestä periaatteesta eli tienkäyttäjien vastuun lisääntymisestä.
– Tähän asti on riittänyt, että olet tehnyt oman suoritteesi hyvin, mutta uudessa laissa edellytetään, että ennakoit ja huomioit myös muiden tienkäyttäjien tekemisen. Liikaa ei kuitenkaan kannata miettiä, sillä edelleen mennään liikennesääntöjen ehdoilla.
– Aika monessa suhteessa tulee vapauksia, mutta niiden myötä tulee myös vastuuta siitä, että käyttäytyy sääntöjen mukaan ja esimerkillisesti.
Kuten muidenkin uudessa laissa tulevien muutosten kohdalla, ei ennakointivelvollisuudestakaan ole toistaiseksi olemassaolevaa oikeuskäytäntöä. Pohjonen katsoo, että sitä voidaan soveltaa esimerkiksi sellaisten liikenneonnettomuuksien tulkinnassa, missä kumpikin osapuoli on toiminut väärin.
Kun ennakointivelvollisuuden noudattamista tullaan tulevaisuudessa tulkitsemaan, voidaan huomioida muun muassa tienkäyttäjän paikallistuntemus, eli käytännössä se, olisiko toisen osapuolen pitänyt tietää kyseinen tie, risteys tai olosuhteet paremmin kuin toisen. Myös kuljettajan ajokokemusta tai sen puutetta voidaan käyttää tulkinnan pohjana.
Katso artikkelin yllä olevalta videolta Pohjosen haastattelu sekä muun muassa se, miten korttelirallia pyritään uuden lain myötä kitkemään.
Tietopaketin uudesta tieliikennelaista löydät Traficomin sivuilta.
Lue myös: