Tiesitkö? Kuluttaja voi joutua itse korvaamaan verkkopankkitunnustensa joutumisen vääriin käsiin

verkkopankkitunnukset verkkopankki kuvitus AOP
All Over Press
Julkaistu 14.06.2019 08:57

MTV UUTISET – STT

Kuluttajan vastuu verkkopankkitunnusten väärinkäytöksistä voi olla yllättävän suuri, ilmenee kuluttajariitalautakunnan tuoreesta tiedotteesta.

Jos pankkiasiakkaan huolimattomuus verkkopankkitunnustensa säilyttämisessä on ollut niin sanotusti tavanomaista, ja tunnukset joutuvat siitä huolimatta vääriin käsiin, hänen vastuunsa rajautuu maksupalvelulain mukaan 50 euroon.

Pankki vastaa lopuista rahallisista menetyksistä. Jos kuluttajan taas katsotaan toimineen törkeän huolimattomasti, vahinko jää kokonaan hänen itsensä korvattavaksi.

Kuluttajariitalautakunta on kahdessa tuoreessa täysistuntoratkaisussaan ottanut kantaa siihen, onko kuluttaja toiminut törkeän huolimattomasti.  

Lue myös: Maksatko nettiostoksesi kännykällä? Kolmannes suomalaisista epäilee mobiilimaksamisen turvallisuutta verkossa

Tuoreimmat aiheesta

Pankit