Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) muistuttaa ohjeistuksessaan, että operaattoreilla, luotonantajilla ja pelejä tarjoavilla yhtiöillä on yhteisvastuu ongelmatilanteiden selvittämisessä.
Ostokset eivät ole sitovia eikä niitä saa laskuttaa, jos kyse on ostoista, joita lapsi ei voi tehdä itsenäisesti ja joihin huoltaja ei ole antanut suostumustaan.
Täyttä hyvitystä ei kuitenkaan välttämättä saa, jos lapsen tekemiin ostoksiin liittyy huoltajan huolimattomuutta. Vanhempi vastaa mobiililaitteen tai luottokortin käytöstä aiheutuneista kuluista. Siksi KKV opastaa esimerkiksi estämään luottokortin tai liittymän käytön vaikkapa asettamalla salasanan ostojen valtuuttamiseen tai hankkimalla operaattorin tarjoaman palvelueston.
Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg muistuttaa vanhempien vastuusta muissakin kuin peliostoksissa. Jos lapsi pelaa laitteella, josta on pääsy vanhempien pankkimaailmaan, netistä voi ostaa lähes mitä vain.
– Ja vanhemmalla on näyttötaakka, ettei hän ole tehnyt ostosta itse vaan lapsi, Ståhlberg korostaa.
Myös KKV painottaa, että oleellista on keskustella lapsen kanssa, tutustua sopimusehtoihin ja ominaisuuksiin yhdessä ja sopia pelisäännöistä. Lisäksi virasto painottaa henkilökohtaisten tietojen suojaamisen opettelua.