Joka viides tilausansaan astunut päätyy maksamaan kiltisti saamansa laskun, kertoo Euroopan kuluttajakeskuksen tutkimuksesta.
Tilausansa on usein piilotettu nettimainokseen, jossa mainostetaan edullista tuotetta tai loistavaa tarjousta. Edullisena mainostettu kertakokeilu saattaa kuitenkin päättyä kalliiseen laskuun, kun kertatilaus jatkuukin kalliina jatkotilauksina.
Yleensä tilausansoihin törmätään netissä tai sosiaalisessa mediassa. Usein tarjouksen saadakseen kuluttajan täytyy syöttää luotto- tai pankkikorttitietonsa, jonka jälkeen veloitus tehdään laskulla.
Ruotsin kuluttajaviraston ja Euroopan kuluttajakeskuksen Ruotsin toimipisteen teettämä tutkimus paljastaa, että 19 prosenttia tilausansaan astuneista maksaa lopulta laskun. Näin käy, vaikka kuluttaja olisi tietoinen, ettei ole tilannut mitään.
– Tilausansa on aina merkki epäterveestä kilpailusta. Tuote, joka ei tee kauppaansa omilla ominaisuuksillaan, myydään siten, ettei kuluttaja edes tiedä olevansa jotain hankintaa tekemässä. Petos voisi olla parempi tapa kuvaamaan ilmiötä, sanoo Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen johtaja Leena Lindström tiedotteessa.
Tutkimuksesta paljastuu myös, että maksetut laskut eivät ole aivan pikkusummia. Eurooppalaisten kuluttajien keskimääräinen tilausansalasku on 115,70 euroa. Tutkimuksessa olivat mukana Suomi, Ruotsi, Norja, Hollanti ja Belgia.
Useampi kuin joka toinen kuluttuja lisäksi tietää, että omaan pankkiin tai luottokorttiyhtiöön voi ottaa yhteyttä, jos myyjä tällaisissa tapauksissa kieltäytyy palauttamasta rahoja. Kuitenkin vain noin joka kymmenes tekee näin.
Lähde: Euroopan kuluttajakeskus
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.