Tietokirjailija Petteri Järvinen näpäytti nettihuijaria: "Jos riittävän moni toimisi näin, huijarit oppisivat karttamaan suomalaisia uhreja"

Suomalainen tietokirjailija ja tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvinen kertoo blogissaan joutuneensa Facebook-huijarin kohteeksi. Järvinen päätti näpäyttää huijaria.

– Aamulla sain taas kerran "voitko antaa minulle matkapuhelinnumerosi?", Järvinen kertoo Facebook-huijauksesta.

Järvinen kertoo päättäneensä kokeilla nöyrän uhrin aseman sijaan jotain muuta. Hän vastasi myöntävästi ja lähetti huijarille puhelinnumeronsa. 

Huijari kertoi lähettävänsä puhelinnumeroon koodin, jolla pääsee osallistumaan ilmaiseen tekstiviestikilpailuun. Jonkin ajan kuluttua puhelimeen kilahti nelinumeroinen Microsoft-tunnistuskoodi. 

– Syötin Facebookin Messengeriin tietenkin ihan väärän koodin. Jos tässä vaiheessa syöttää oikean koodin, Facebook-tili kaapataan ja sitä käytetään uusien uhrien huijaamiseen, Järvinen kertoo. 

Huijari meni lankaan ja jatkoi Facebookissa-viestittelyä. Järvisen antama väärä koodi meni läpi ja seuraavaksi huijari ilmoitti heidän voittaneen yhdessä 8 100 euroa, eli 4 050 euroa per naama. 

Järvinen kysyi seuraavaksi huijarilta, että milloin hän saa rahat? Huijari alkoi kysellä tietoja Järvisen käyttämästä verkkopankista ja kahdeksannumeroista käyttäjätunnusta sinne.

Huijarin mukaan näitä "vaaditaan turvalliseen siirtoon". Järvinen antoi tähänkin väärän numerosarjan. 

– Kiusasin huijaria väittämällä, ettei mitään kuitattavaa siirtoa ole näkyvissä. Lopulta hän halusi varmistaa, olinko kirjoittanut numeron oikein. Oli aika viheltää peli poikki.

Huijari kysyi, että saiko hän varmasti oikean kahdeksannumeroisen koodin. 

– Mitä luulet? Minä luulen, että olet turkkilainen huijari. Paljonko olet ansainnut rahaa tällä huijauksella? Järvinen vastasi. 

Tämän jälkeen huijari poistui linjoilta eikä enää vastannut. 

– Olisin halunnut nähdä kaverin ilmeen, kun hän huomaa käyttäneensä aikaa uhriin ja tajuaa tulleensa itse vedätetyksi. Olisin toivonut, että hän olisi avautunut huijausten toimivuudesta, mutta huijari pisti linjan poikki sen kummemmin selittämättä. Olipa tyly kaveri.

Käytti tahallaan huijarin aikaa

Järvinen pohtii blogissaan, että pitäisikö ihmisten ottaa useamminkin tavaksi huijata itse huijareita syöttämällä heille vääriä tunnuksia ja numerosarjoja. 

Näin sana suomalaisten takaisiniskusta voisi levitä huijarien keskuudessa. 

– Tässä tapauksessa olisin voinut lisätä huijarin tuskaa vastaamalla hyvin hitaasti ja leikkimällä tyhmää, etten muka tietäisi mikä meni pieleen. Se olisi sitonut huijarin huomion pitkäksi aikaa. Ensimmäisen ja toisen viestin välissä kului kolme tuntia, minkä ajan huijari ilmeisesti työsti muita huijauksia.

Järvisen mukaan vuorovaikutteiseen osuuteen kului molemmilta tunti, mutta omat viestit voi ajoittaa sopiviin hetkiin, mikä vain lisää huijarin harmitusta.

– Microsoft-tukipuheluissa voisi teeskennellä tyhmää ja jättää linjan auki, jotta aikaa kuluu mahdollisimman paljon.

– Jos riittävän moni suomalainen toimisi näin, sana voisi levitä ja huijarit oppisivat karttamaan suomalaisia uhreja tietäen, että huijarien huijaaminen on maan tapa, Järvinen kirjoittaa.  

Lue myös:

    Uusimmat