Yhdysvaltain Ukraina-pakotelistalle joutuneen Gennadi Timtshenkon suomalaisen lentoyhtiön enemmistöomistajuus päätyi erikoisten järjestelyjen myötä lappeenrantalaiselle liikemiehelle Kai Paanaselle, selviää MTV Uutisten erikoisraportista.
Kyseessä on Airfix Aviation Oy, joka on operoinut muun muassa varakkaiden venäläisliikemiesten käyttämiä yksityislentokoneita. Timtshenko omisti Airfixin IPP-yhtiönsä kautta.
Erikoisraportti kertoo, kuinka kansainvälinen politiikka iski suomalaiseen lentoyhtiöön. Omistuksia junailtiin pienessä piirissä. Kuka vedätti ja ketä?
Yhdysvallat lisäsi Timtshenkon pakotelistalleen maaliskuussa 2014. Timtshenko myi samaan aikaan viimeiset omistuksensa lentoyhtiöstä yhtiökumppanilleen Petr Kolbinille.
Suomen ilmailuviranomainen Trafi kiinnitti kuitenkin tuolloin huomiota siihen, että Kolbin ei ole EU-kansalainen. Säännösten mukaan eurooppalaisen lentoyhtiön omistuksesta yli puolet on oltava EU-taustaista.
Tämän jälkeen Kolbinin yhtiö myi puolikkaan Airfixiä Paanasen SET-yhtiölle.
Pienomistaja: Meitä vedätettiin
Kolbinin ja Paanasen yhtiöiden välistä kauppaa puidaan parhaillaan Vantaan käräjäoikeudessa.
Lentoyhtiön pieni vähemmistöomistaja Cloudex Oy katsoo, että sitä estettiin laittomasti käyttämästä lunastusoikeuttaan kaupassa. Cloudexin mukaan enemmistöomistajuus lentoyhtiöstä myytiin Paanaselle selvään alihintaan ja poikkeuksellisen anteliailla ehdoilla.
Airfixin puolikkaan kauppahinta oli 400 000 euroa. Yhtiöllä oli viime vuonna liikevaihtoa 85 miljoonaa euroa. Myyjä eli Kolbinin yhtiö lainasi Paanasen yhtiölle rahat ostokseen ja lupasi myös miljoonien eurojen takuut tulevien vuosien tappioiden varalle.
Paananen ja Airfix ovat kiistäneet väitteet ja sanoneet kaupan ehtojen olleen asialliset lentoyhtiön tilaan nähden. Lentoyhtiön liiketoiminta onkin takunnut viime vuosina. Vuonna 2014 se teki tappiota noin miljoona euroa.
Lentoyhtiö myös pakotelistalle
Luksusjettejä operoineen Airfixin toiminta on jähmettynyt sen jälkeen, kun Yhdysvallat lisäsi myös sen pakotelistalleen tämän vuoden heinäkuussa. Samassa yhteydessä listalle joutuivat Paananen, Kolbin ja SET-yhtiö.
Lentoyhtiön toiminta on ollut koneiden, varaosien ja tarvittavien palveluiden osalta tiukasti sidoksissa Yhdysvaltoihin. Pakotteet estävät taloudellisen yhteistyön amerikkalaisten kanssa.
Yhdysvaltain valtiovarainministeriö perusteli heinäkuista pakotelistaustaan sillä, että se haluaa nostaa esille käytäntöjä, joiden avulla aiemmin asetettuja pakotteita on pyritty vesittämään.
Oikeudessa Paanaselta kysyttiin, voiko pakotelistauksella olla jotain tekemistä lentoyhtiön omistusjärjestelyjen kanssa. Paananen kiisti tulkinnan jyrkästi.
- Nimenomaan kyse voi olla enemmänkin siitä, että annettu tukea niille tahoille, jotka ovat käyttäneet meidän palveluja, Paananen sanoi.
Sekä Kolbin että Paananen tunnetaan Timtshenkon pitkäaikaisina liikekumppaneina ja kavereina. Venäläismediassa Kolbinia on kuvattu Timtshenkon lapsuuden ystäväksi.