Uuden auton ostaminen ei ole takuu vikavapaista kilometreistä. Tekniikan Maailma kertoo, että eri merkkien välillä vikatiheydessä on eroja, mutta myös merkkien sisällä on isoja mallikohtaisia eroja.
Alemman keskiluokan uusissa autoissa eniten vikoja tai puutteita löytyy katumaastureista, kuten Mitsubishi Outlanderista, Honda CR-V:stä, Nissan Qashqaista, Skoda Yetistä ja Volkswagen Tiguanista.
Ylemmässä keskiluokassa vikaherkimpiä ovat tutkimuksen mukaan Ford Mondeo, Opel Insignia, Subaru Legacy ja Volkswagen Passat.
Monet pitävät ranskalaisia autoja erityisen vikaherkkinä, mutta tutkimuksen mukaan tämä uskomus ei pidä paikkaansa. Tekniikan Maailma huomauttaa, että uusissa ranskalaisissa autoissa ei ole sen enempää vikoja kuin muissakaan keskimäärin.
Vähävikaisimpia pikkuautoja ovat Kia Rio, Hyundai i20, Peugeot 208, Renault Captur ja Škoda Fabia. Näiden autojen vikatiheys alittaa 15 prosenttia.
Alemmassa keskiluokassa vähävikaisten joukkoon pääsivät Audi A3, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Sportage, Mercedes-Benzin A-sarja, Toyota Verso, VW Golf Sportsvan ja Golf Plus. Ylemmässä keskiluokassa Audi Q5:n ja Volvo V70 / S80:n vikatiheys alittaa 15 prosenttia.
Vikatiheys saman merkin eri malleissa vaihtelee tutkimuksen mukaan melkoisesti. Suurimmat erot löytyivät Fordin ja Nissanin eri malleista. Pienimmät erot taas Hyundain, Kian ja Toyotan malleista.
TNS Gallupin keräämä aineisto ei kerro, minkälaisista vioista tai puutteista on kyse. Aineistoa on kerätty viimeisen kolmen vuoden aikana ja se perustuu 16 055 autoilijan vastauksiin. Haastatteluhetkellä auto oli 4–11 kuukautta vanha.
Lähde: Tekniikan Maailma / TNS Gallup
***
0:14