Saksan autoliitto ADAC on julkistanut tiepalvelunsa vuositilastot.
Viime vuonna euroopan suurimman autojärjestön apuun turvautui Saksassa yli 2,4 miljoonaa autoa.
Noin kolmannes avunpyynnöistä liittyi akkuongelmiin ja sähkövikoihin. Seuraavaksi eniten vikaa oli moottoreissa. Myös ohjaus, jarrut ja vaihteistot reistailivat.
Tilastot kasattiin vuosien 2006–2013 automalleista. Viallisten autojen määrää suhteutettiin kunkin mallin rekisteröintimääriin.
Pienistä autoista parhaiten pärjäsivät Audi A1, Ford Fusion, Hyundai ix20, Mazda2, Mini, Mitsubishi Colt, Toyota Yaris ja VW Polo. Heikoimmin meni Dacia Sanderolla ja Fiat Puntolla.
Alemmassa keskiluokassa menestyivät Audi Q3, BMW:n 1-sarja, BMW X1, Mazda3, Mercedes-Benzin A- ja B-sarjat, Toyota Auris, VW Caddy ja VW Golf. Peränpitäjiksi jäivät Dacia Duster ja Dacia Logan, Opel Zafira ja Peugeot 307.
Keskiluokan kuninkaita olivat Audi A4, Audi A5, Audi Q5, BMW 3, BMW X3, Mercedes GLK ja Mercedes SLK. Myös Skoda Octavia pärjäsi mainiosti. Eniten työllistivät Ford Mondeo, Ford S-Max, Opel Insignia ja VW Sharan.
Ylemmässä keskiluokassa vikoja oli vähemmän kuin muissa luokissa. Audi A6 ja BMW:n 5-sarja pärjäsivät parhaiten, kun taas E-sarjan Mercedes-Benzillä oli eniten vaikeuksia.
ADACin tilastoista uutisoi muun muassa Kauppalehti.