Suomalaisten suosikkiautot ovat pysyneet vuodesta toiseen suurin piirtein samoina, mutta ikä tuo esiin merkittäviä eroja niiden vikaantumisessa.
”Aika on aikaa, mut taika on taikaa, sä koskaan et muuttua saa”, lauleli Kauniston Pasi aikoinaan. Hän ei varmasti tarkoittanut suomalaisten automakua, mutta riimi osuu siihen paremmin kuin hyvin.
Suomen kymmenen myydyintä henkilöautomallia olivat vuonna 2010 järjestyksessä Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Toyota Avensis, Nissan Qashqai, Kia Ceed, Opel Astra, Ford Focus, Toyota Yaris, Toyota Auris ja Volvo V70.
Viime vuoden top-kympissä oli peräti seitsemän samaa mallia, tosin hieman eri järjestyksessä kuin vuosikymmenen alussa. VW Golf oli pudonnut kärjestä neloseksi, miltä paikalta Nissan Qashqai oli hypännyt ykköseksi.
Skoda Octavia on joukon tasaisin suorittaja. Se oli sekä vuonna 2010 että vuonna 2018 Suomen toiseksi myydyin henkilöauto.
Kahdeksassa vuodessa kärkikymmeniköstä ovat pudonneet Kia Ceed, Opel Astra ja Volvo V70. Niiden tilalle ovat nousseet Ford Fiesta, Volvo XC60 ja Volkswagen Polo.
Toyota menee läpi
Vaikka suositut henkilöautot ovat pysyneet myyntilistoilla toistensa tuntumassa koko vuosikymmenen, katsastuksen hylkäysvikatilastoissa niiden välille on syntynyt isoja eroja. Helmet erottuvat vikapesistä vuosi vuodelta selvemmin.
Joukon helminä hohtaa kaksi Toyotaa. Viime vuoden katsastuksissa kahdeksanvuotiaiden Toyota Auriksin hylkäysprosentti oli 5,5 ja Toyota Avensiksien 6,0. Olisi liioiteltua sanoa, että ne menivät läpi heittämällä, mutta lähes heittämällä kuitenkin.
Kummallakaan mallilla ei ollut ajettu erityisen vähän. Katsastettujen Avensiksien matkamittarissa oli keskiarvolla mitattuna 159 000 kilometriä ja mediaanilla mitattuna 148 000 kilometriä. Auriksilla vastaavat lukemat olivat pienemmät, 111 000 ja 104 000 kilometriä.
Pahimmat vikapaikat olivat kaksikolla erilaiset. Hylkäyksen syy löytyi Avensiksilla yleisimmin taka-akselistosta ja Auriksilla käyttöjarrusta.
Erikoismaininnan luotettavien kulkupelien sarjassa ansaitsee Volvo V70. Mallista hylättiin kahdeksanvuotiaana toki 10,6 prosenttia, mutta olivat ajokilometritkin muhkeat: keskiarvo 229 000 ja mediaani 213 000.
Skoda Octavioiden hylkäysprosentti oli sama kuin Volvo V70:llä eli 10,6. Octavioilla oli kuitenkin ajettu vähemmän: keskiarvona 168 000 kilometriä ja mediaanina 160 000 kilometriä.
Myös häntäpää erottuu
Jos erottui kärki selvästi, samaa voi sanoa häntäpäästä. Vuoden 2010 top-kympistä päätyi viime vuonna yli 15 prosentin hylkäykseen kaksi mallia: Nissan Qashqai (19,9 prosenttia) ja Kia Ceed (17,1 prosenttia).
Matkamittarilukemien keskiarvo oli Qashqailla 137 000 kilometriä ja mediaani 132 000 kilometriä. Yleisin hylkäyskohde löytyi etuakselistosta.
Ceedillä mittarilukemat olivat 136 000 ja 129 000 kilometriä. Kompastuskiveksi muodostui useimmin seisontajarru.
Muun porukan hylkäysprosentti vaihteli välillä 8,1–14,5. Kahdeksanvuotiaiden Toyota Yariksien hylkäysprosentti oli 8,1 (ajokilometrien keskiarvo 102 000), Ford Focuksien 13,4 (139 000), VW Golfien 13,5 (141 000) ja Opel Astrojen 14,5 (126 000).