TM: Raitiovaunu ei välttämättä ole niin ekologinen kuin moni luulee – voi saada jopa yksityisautoilun näyttämään hyvältä

6:08imgTunnetko raitiovaunun kohtaamiseen liittyvät säännöt? Katso videolta tilanteet, jotka on hallittava Helsingin lisäksi nyt myös Tampereella.
Julkaistu 06.12.2021 14:02

Ville Järveläinen

Tekniikan Maailma tiedusteli Helsingin kaupungin liikennelaitokselta, kuinka paljon raitiovaunut kuluttavat sähköä.

HKL:n liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi kertoi Tekniikan Maailman haastattelussa, että raitiovaunuliikenteen ajosähkön kulutus vuonna 2019 oli runsaat 29 miljoonaa kilowattituntia, ja vuonna 2020 hieman yli 25 miljoonaa kilowattituntia.

Vuonna 2019 raitiovaunun sähkönkulutus oli 29 kilowattituntia per matkustaja per sata kilometriä. Viime vuonna kulutus matkustajaa kohden pomppasi 33 kilowattituntiin satasella matkustajamäärien romahdettua koronapandemian myötä.

Sähköauton kulutus sen sijaan sadalla kilometrillä on karkeasti noin parikymmentä kilowattituntia.

– Näin ollen jopa yksin sähköautolla ajaessa kulutus on pienempää. Puhumattakaan siitä, jos autossa on useampi matkustaja jakamassa kulutusta, Tekniikan Maailman toimittaja Ragnar Mehisto kirjoittaa.

Lue myös: Volvo laski: Sähköauton valmistuksen päästöt 70 prosenttia suuremmat kuin vastaavalla polttomoottoriautolla

Lähde: Tekniikan Maailma

Tuoreimmat aiheesta

Raitiovaunut