Erilaiset varavirtalähteet ja virtapankit ovat tuttuja juttuja nykypuhelinten käyttäjille, mutta tiesitkö, että sellaisia tehdään myös sähköautoihin?
Sähköautojen toimintamatka on kuuma puheenaihe. Mutta mitä tehdä, jos sähköauton ajoakusta loppuu sähkö, ja sitä kautta matkanteko? Jerrykannu kun ei tule kysymykseen. Vai tulisiko sittenkin?
Brittiläinen ZipCharge kantaa kortensa kekoon tarjoamalla tyylikkään lentolaukun kokoista ja näköistä, tavaratilaan sujahtavaa Go-nimistä varavirtalähdettä ensiavuksi tienpäälle hyytyvälle sähköautoilijalle. Tuote on määrä tuoda markkinoille tämän vuoden aikana noin 1 000 euron hankintahintalapulla tai kuukausimaksuperiaatteella.
Firman sivuilta ei käy ilmi laitteen tarkkaa hyödynnettävää energiasisältöä, mutta yhtiö puhuu 30–60 minuutin latausajassa saatavan jopa 32 tai 64 kilometrin ajoihin riittävä lisäreservi. Se tarkoittaisi noin 4–8 kilowattitunnin lisäboostia, jolla tosin talvikelissä ajaa vain muutaman kilometrin. Laite painaa noin 23 kiloa.
Lue myös: Mitä pitää tehdä, jos sähköauton akusta loppuu virta kesken ajon?
Täydellinen hyytyminen harvinaista
Vastaavat ratkaisut alkavat yleistyä sähköautojen määrän kasvun myötä.
Esimerkiksi SparkCharge julkaisi vastaavan modulaarisen Roadie-nimisen kannettavan – tai raahattavan – varavirtalaitteen ensimmäisen version jo vuonna 2020. Kiinalaisia ratkaisujakin löytyy.
Sähköauton ajoakun totaalinen hyytyminen on äärimmäisen harvinaista. Ajoavustimet, älykkäät navigaattorit ja toimintamatkamittarit varoittavat ja avustavat kuljettajaa lähes autossa kuin autossa jo siinä määrin, että totaalisen vahingon todennäköisyys on hyvin pieni.
Lisäksi sähköautoissa on yleensä ”kotiinnilkutustoiminto”, jonka avulla viimeiset prosentit voi hyödyntää raahautumalla latausasemalle hiljaista nopeutta, ilmastoinnit ynnä muut ylimääräiset kuluttimet sammutettuina.