Kuinka paljon ladattavalla hybridillä ajaminen oikeasti maksaa? Vastaus voi yllättää

Lataushybridi tulee vuodessa jopa tuhat euroa edullisemmaksi kuin vastaava polttomoottoriauto.

Pistokehybridiauton ajokustannusten seuraaminen voi olla kuluttajalle konstikasta.

Mercedes-Benzin maahantuojan Veho Oy Ab:n ja suomalaisen Drivecon lehdistökoeajoja varten kehittämä ajoseurantatekniikka mahdollistaa polttoaineen ja sähkönlataamisen kustannusten hahmottamisen havainnollisesti.

Ajosta ja lataamisesta kertyvä data piirtyy euroiksi pelkän nettisivun avaamalla.

Iso Mersu 9,07 euroa satasella

Kauppalehti teki osana GLE 350 de -diesellataushybridin koeajoaan 554 kilometrin testiajon. Sähköajon osuus ajoajasta oli tällä kertaa 66 prosenttia ja ajomatkasta 48 prosenttia, loput mentiin polttomoottorilla. Testimatkan aikana auton regenerointijärjestelmä varastoi jarrutusenergiaa 5,7 kilowattituntia sataa kuljettua kilometriä kohti.

Tällaisella, melko tavallista työmatkaa, arkiajoa harrastusten ja velvoitteiden välillä, sekä lyhyempää matka-ajoa simuloineella pätkällä dieselin keskikulutukseksi muodostui 5,1 litraa sadalla. Se tarkoitti kesän polttoainehinnoilla 7,67 euron kustannuksia sataa kilometriä kohden.

Pistokeladatun sähkön kulutus oli 9,3 kWh / 100 km ja kustannus 1,39 euroa sadalla kilometrillä.

Kaikkiaan valtavan edustusmaasturin ajamisen kustannuksiksi muodostui siis ajon vaatima energia huomioituna desimaalipyöristyksellä 9,07 euroa sadalla kilometrillä.

Pieni Renault vieläkin vähemmän

Toisen esimerkin antaa hankintahinnaltaan Suomen toistaiseksi edullisimman lataushybridin, Renault Capturin, laskentakaavio:

0,15 euroa per kilowattitunnin sähkön-, ja 1,45 euron bensiinilitran hinnoilla plugari-Capturin ajaminen pelkällä polttoaineella (kulutus 5,01 l/100 km) maksaa 7,30 euroa sadalla kilometrillä.

Jos autoa ajettaisiin pelkällä sähköllä, maksaisi energia 2,2 euroa satasella (kulutus 15 kWh/100 km). Hieman yksinkertaistettuna Capturin täyslataus (akun koko 7 kw netto) maksaa noin euron, ja sillä ajaa noin 50 kilometriä.

Jos tyypilliset työmatka- ja arkiajot hoituvat sähköllä, on sadan kilometrin energiakustannus noin 3,5 euroa.

Verrokkina käytetty Capturin automaattivaihteinen polttomoottoriversio kuluttaa 6,2 litraa sadalla, mikä maksaa noin 8,99 € / 100 km.

20 000 kilometrin vuosiajolla kyseisen lataushybridin energiakustannukset olisivat noin 700 euroa, ja bensaverrokin 1 789 euroa.

Lue myös:

    Uusimmat