Brittiläinen pitkän linjan postimies väittää saaneensa potkut siksi, että hän toimitti erikoislähetyksenä tilatun paketin perille minuutin myöhässä hänestä johtumattomista syistä. Työnantajan mukaan miehen kontolla oli laiminlyöntejä, ja tämä paketti katkaisi kamelin selän.
28 vuotta Royal Maililla töissä ollut postinjakaja kertoo saaneensa potkut siksi, että toimitti erikoislähetyksen perille minuutin myöhässä. Syksyllä 2018 sattuneesta tapauksesta uutisoi muun muassa The Sun.
Pankissa oli jonoa
Kaikki alkoi siitä, kun Ashford Delivery Office -postitoimistolla Kentissä työskennellyt Robert Lockyer sai tehtäväkseen toimittaa paketin erääseen pääkadulla sijaitsevaan pankkiin. Lähetys piti saada perille viimeistään yhdeltä iltapäivällä.
Royal Mail lupaa, että erikoislähetykset toimitetaan perille aamuyhdeksän ja iltapäiväyhden välillä. Tätä ennen 28 vuotta postinjakajana työskennellyt Lockyer oli toimittanut perille 1500 pakettia ilman, että oli kertaakaan myöhästynyt luvatusta ajasta.
Lockyer saapui konttoriin klo 12.56. Hän joutui kuitenkin jonottamaan tavallisten asiakkaiden joukossa, joten hän sai kuittauksen paketin vastaanottamisesta vasta kello 13.01.
Lokakuussa pidetyssä puhuttelussa Lockyeria syytettiin virkavirheestä siksi, että erikoislähetys myöhästyi. Toimipisteen kuljetuksista vastaava päällikkö John Peter syytti miestä siitä, että tämä toimi jatkuvasti vastoin ohjeistuksia. Lisäksi Lockyerin katsottiin jättäneen paketin toimittaminen aivan viime minuutille. Hänen katsottiin tienneen pankin käytännöt.
Lue myös: Nainen sai potkut – suuttui ja heitti pomoaan biljardipalloilla
"Haastava työntekijä"
Asiaa käsiteltiin työtuomioistuimessa 22. heinäkuuta. Kanne epäreiluista potkuista hylättiin sen jälkeen, kun Lockyer veti pois syytteensä siitä, että palkkoja tai erorahat olisi jätetty maksamatta. Tuomioistuimelle kerrottiin, että Lockyer oli saanut viime vuoden toukokuussa varoituksen ajoneuvon riskialttiista käsittelystä.
The Sun -sivuston tietojen mukaan työoikeudessa todettiin, että Lockyerin työskentelyssä oli havaittu puutteita, ja että hän oli ”haastava työntekijä”. Yhden minuutin myöhästyminen ei ollut syynä potkuihin, vaan välinpitämätön suhtautuminen työtehtäviin.
Alla pari varoitusta
Lisäksi mies oli toukokuussa 2018 saanut varoituksen kulkuneuvon huolimattomasta käsittelystä. Kolme kuukautta myöhemmin hän joutui taas puhutteluun, koska ei ollut hankkinut allekirjoitusta perille toimittamaansa lähetykseen. Seurasi kaksi vuotta voimassa oleva varoitus, ja hänelle kerrottiin, että seuraavasta rikkomuksesta tulisi kenkää.
Työtuomioistuin totesi heinäkuisessa päätöksestään, että postinjakaja oli syyllistynyt rikkomuksiin, joiden nojalla potkut ovat oikeutettu ratkaisu.
Lue myös: Sateenvarjo tukki työntekijöiden pääsyn toimistolle kolmen päivän ajan – somessa ihmetellään avuttomuutta: "Antaisin potkut jokaiselle teistä"
Ammattiliitto aikoo valittaa asiasta
Communication Workers Union -ammattiliiton kautta lähettämässään tiedotteessa Lockyer kertoo olevansa järkyttynyt saamastaan kohtelusta.
– En voi uskoa, että minulle käy näin. Haluan vain pitää työni.
Liiton edustaja Mark Baulch kertoo, että Lockyerin tapaus saattaa olla jopa röyhkein Royal Maililla ja työtuomioistuimessa käsitelty irtisanomistapaus, josta hän on kuullut.
– Liitto aikoo valittaa tästä, hän toteaa.
– Aiomme myös viedä tämän tapauksen käsittelyyn korkeimmalle mahdolliselle tasolle.
Baulchin mukaan paketin myöhästymiseen oli syynä pankin epätavallinen toimintatapa, kun postinjakajien pitää jonottaa muiden asiakkaiden joukossa.
LUE MYÖS: Postinjakaja yritti vain olla avuksi – paketti päätyi kiusalliseen paikkaan
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.
Lähteet: The Sun, Kentlive.news, News.com.au,