Pitäisikö kaupassa huomioida isommin, mikäli tuotteen pakkauskoko on muuttunut, mutta hinta ei? Ranskalaisen kauppaketjun mielestä kyllä.
MTV Uutiset kirjoitti syyskuussa 2022 "shrinkflaatioksi" nimetystä ilmiöstä, jolla tarkoitetaan käytännössä tuotteiden tai tuotepakkausten kutistumista hintojen pysyessä samana.
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kommentoi tällöin, että toimintatavassa ei ole varsinaisesti mitään laitonta, kunhan gramma- tai litramäärä on pakkauksessa ilmoitettu oikein. Toimintatapa saattaa kuitenkin syödä kuluttajien luottamusta.
Kuluttajaliitto suosittelikin jo vuosi sitten, että esimerkiksi tietyn kampanjan ajan alleviivattaisiin tuotteeseen tehtyä muutosta ja kerrottaisiin rehellisesti pakkauksen sisällön muuttuneen.
BBC ja The Guardian kirjoittavat, että rankalainen Carrefour-kauppaketju on ryhtynyt juuri tällaisiin toimiin.
Lue myös: Nämä ruokakaupan tuotteet ovat kutistuneet vaivihkaa – kilohinta noussut: "Paketti näytti edestä päin täysin samalta kuin ennen"
Tavoitteena saada valmistajat laskemaan hintoja
Ranskan toiseksi suurin ruokakauppaketju Carrefour on laittanut tällä viikolla hyllyihinsä shrinkflaatio-varoituskylttejä, jos tuotteen pakkauskoko on pienentynyt, mutta hinta pysynyt samana, kirjoittaa BBC.
Kylteissä lukee: "Tämän tuotteen volyymi/paino on laskenut ja toimittajan perimä todellinen hinta on noussut".
Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.
– On selvää, että näiden tuotteiden "leimaamisen" tavoitteena on saada valmistajat harkitsemaan uudelleen hinnoittelupolitiikkaansa, Carrefourin asiakasviestinnän päällikkö Stefen Bompais kommentoi.
Kauppaketju on löytänyt valikoimastaan 26 tuotetta, joiden pakkauskoko on pienentynyt hinnan pysyessä samana ja jotka ovat yritysjättien, kuten Nestlen, PepsiCon ja Unileverin tuottamia. Yritykset eivät ole toistaiseksi kommentoineet Carrefourin toimia.
Bompaisin mukaan varoituskyltit pysyvät hyllyissä, kunnes yritykset suostuvat laskemaan tuotteiden hintoja, The Guardian kirjoittaa.
Lue myös: Aleksi bongasi vantaalais-Lidlin lohifileistä yllättävän yksityiskohdan
"Erittäin tylsä tapa kilpailla"
BBC:n haastatteleman vähittäiskauppa-asiantuntija Ged Futterin mukaan ilmiö ei todennäköisesti rantaudu ainakaan Isoon-Britanniaan, vaikka shrinkflaatio on sielläkin huomattu.
Futterin mukaan tämä strategia myrkyttäisi vähittäiskauppojen ja ruokafirmojen välit.
– Tämä on erittäin tylsä tapa kilpailla, Futter toteaa.
Futterin mukaan vähittäiskaupat ovat itse käyttäneet ihan samaa taktiikkaa kaupan oman brändin tuotteissa, yrittäen säilyttää tietynlaisen hintatason, mutta samalla hyödyntäneet halvempia raaka-aineita tai pienentäneet pakkauskokoa.
Suuryritysten nostaminen tikunnokkaan on Futterin mukaan näin ollen jopa hieman tekopyhää.
Lue myös: Tällaista juustoa suomalaiset nyt ostavat – hinta pakotti karsimaan suosikista
Lue myös: Jyväskyläläinen kauppa mainosti vahingossa poskettoman halpaa kahvia – pitääkö tuote myydä virheellisellä hinnalla?
Katso Makuja-sivuston parhaat reseptit!
Katso myös: Sokkomakutestissä perinteiset perunalastut – voittajaksi ylsi herkullinen ja edullinen yllättäjä: ”Mitä ihmettä?”
6:52
Lähteet: BBC, The Guardian