Esapekka Lapilta hätkähdyttävä arvio kirpaisevasta takaiskustaan: "Veikkaan, että se on yli sata kertaa”

Esapekka Lapilta hätkähdyttävä kuvaus aamun takaiskusta: “Veikkaan, että se on yli sata kertaa” 2:19
Esapekka Lappi apeana päivähuollossa: "Ongelmasta toiseen"

Lauantain aamupäivän lenkistä Kreikan MM-rallissa tuli Esapekka Lapin kohdalla melkoinen taaperrus. 

Heti ensimmäisellä pätkällä käsijarru sanoi työsopimuksensa irti ja seuraavalla erikoiskokeella pieksämäkeläinen kärsi rengasrikon. Ongelmien myötä Lappi tippui kisassa seitsemänneksi lähes neljän minuutin päähän kärjestä. 

– Ei ihan kaikki mennyt pieleen, mutta ongelmasta toiseen mentiin. Ei oikein itse tuollaisille mitään voi. Rengasrikko tuli sellaisesta kyydistä, ettei ollut mitään mahdollisuutta väistää, eikä olisi tilakaan tiellä riittänyt, Lappi sanoi MTV Urheilulle.

– Tosiaan hyvää tuuria, ettei lähtenyt koko takakulma. Se oli aika iso kivi, mihin osuttiin.

Maallikon voi olla vaikea ymmärtää, miten paljon käsijarrua tarvitaan rallissa. Siviililiikenteessä jarrua käytetään käytännössä vain pysäköinnissä, mutta Kreikan teknisillä sorateillä rallikuskit tarttuvat kahvaan lukuisia kertoja joka erikoiskokeella. 

– Kannattaa kysyä joltain insinööriltä, kuinka monesti siitä nykäistään, jos se toimii. Veikkaan, että kyseisellä pätkällä olisi ollut yli sata kertaa. Sillä autetaan tiukoissa mutkissa, jotta saa vähän perää irti. Neulansilmämutkissa se on taas oikeastaan pakollinen. Tai no ei ole, päästiinhän me pakittamatta ne kohdat, mutta nopein tapa se on, Lappi kuvaili.

– Käsijarru on niin sanotusti myös kauhukapula eli viimeinen vaihtoehto. Jos jostain syystä jarru menee myöhälle, niin sillä voi laittaa auton poikittain ja pelastaa tilanteen. Nyt kun sitäkään varokeinoa ei ollut, oli ajaminen aika varovaista. 

Hyvät sijat ovat suomalaiskuskilta karanneet. Eteenpäin on matkaa liki kaksi minuuttia. Toisaalta takana niskaan hengittää M-Sport Fordin Ott Tänak vain reilun puolen minuutin päässä. 

– Kiire tulee häntä vastaan. En tiedä, pystynkö pitämään Ottia takana, mutta totta kai yritetään. Helppoa se ei varmasti ole. Koetetaan pitää kynä toiminnassa ja jos jotain tapahtuu, niin sijoja ruksaillaan pois, Lappi velmuili.

Kreikan MM-rallissa ajetaan lauantaina vielä kolme erikoiskoetta. Kisa päättyy sunnuntaina. 

Lue myös:

    Uusimmat