Geneven autonäyttelyn pressipäivät järjestettiin tämän viikon tiistaina ja keskiviikkona. Listasimme alkuvuoden tärkeimmän autonäyttelyn upeimmat konseptiautot.
1. Mazda RX-Vision (pääkuvassa)
Mazda osaa valmistaa yksinkertaisen linjakkaita autoja, ja Euroopassa ensi kertaa nähty RX-Vision vain alleviivaa tätä. Klassisten RX-mallien seuraaja on tulossa tuotantoon lähivuosina, ja auton pitkään ja matalaan keulaan ollaan mahduttamassa uutta versiota perinteisestä wankel-moottorista. Auton siroa koroa koristetaan lukuisilla siroilla yksityiskohdilla. Kiilamaiset ajovalot antavat autolle puolestaan terävän ja jopa pahasti katsovan ilmeen. On se nätti – ja ah niin veistoksellinen.
2. Italdesign GTZero
Täysin VW-konsernin omistukseen siirtyneen Italdesign-muotoilustudion nimestä on pudonnut ehkä Giugiaro pois, mutta häkellyttäviä autoja pajalta rullaa edelleen ulos. Studion muotoiluosastoa johtaa nyt Filippo Perini, joka oli ennen Lamborghinin muotoilujohtaja. Paperilla Italdesign on myös 90,1-prosenttisesti Lamborghinin omistuksessa. Ei siis ole yllätys, että GTZeron keula on lainattu Lambosta. Auton perä onkin sitten jotain uutta ja tuo freesin tuulahduksen nykyisen katumaasturibuumiin. Autoa ei voi sanoa varsinaisesti kauniiksi, mutta sen linjoissa on jotain hypnoottista.
3. DS E-Tense
DS eroaa jatkossa yhä vahvemmin Citroënistä ja tätä on helppo korostaa konseptiautoilla. E-Tense on näyttävä ja pelkästään sähköllä käyvä GT-konsepti. Siinä missä nykyiset tuotannossa olevat DS-mallit ovat hieman levottoman oloisia, ja niihin lisätyt korumaiset yksityiskohdat näyttävät pääosin jälkiasennetuilta, E-Tensessä paketti toimii. Korumainen maski ja ajovalot, muskeleita korostavat pyöreät muodot ja matala sekä leveä kori ovat pysäyttävä yhdistelmä. Autossa on hengästyttävä määrä upeita yksityiskohtia. Tällä autolla DS:n olisi helppo hankkia uudenlaista katu-uskottavuutta bling blingin perään janoavassa Kiinassa. DS:n edustajan mukaan auton tekniikka on myös valmis paketti, auto voitaisiin ottaa tuotantoon hyvin nopealla aikataululla.
4. Skoda VisionS
Skodan muotoilua johtavan Josef Kabanin avulla Skoda tekee selvää irtiottoa sen konsernisisarista. Kaban on toki työskennellyt muillekin VW-brändeille, ja etenkin aika Audin ulkopinnoista vastaavana muotoilijana on jättänyt mieheen jälkensä. Vai onko Kaban vain jättänyt jälkensä Audiin… VisionS-maasturikonseptin lähes yliterävissä linjoissa on silti jotain uutta. 4,7 metriä konsepti näyttää sekä elegantilta että edustavalta. Terävät ajo- ja takavalot ovat upeat. Keulan maski venyttää puolestaan Skodan ilmettä taas uuteen suuntaan, ja hieman neliskanttiset pyöränkotelot antavat autolle hauskan maastouskottavuutta lisäävän design-yksityiskohdan. On hauska nähdä syksyllä, kuinka moni näistä konseptin upeista yksityiskohdista kantaa tuotantoon asti.
5. Citroën E-Mehari
Sähköinen Mehari jatkaa Citroënin uutta ja leikkisän luovaa aikakautta. Monien yllätykseksi villi konsepti ei ole kuitenkaan jäämässä pelkäksi konseptiksi, vaan se on tulossa jopa tuotantoon. Genevessä nähty ja muotitalo Courregesin nimeä lainaava hohtavan valkoinen konseptitutkielma näyttää valmiilta elegantille päiväretkelle kohti Saharaa – tai no, ehkäpä pikemminkin piknikille jonnekin Saint-Tropezin laitamille. Muovikori korostaa auton leikkisyyttä. Samalla se levittää näppärästi sanomaa maailmalle siitä, että Citroën on löytämässä takaisin luovuutensa, joka on ollut välillä vähän kadoksissa. Peukut ylös. Ja jos tällainen olisi saatavana vuokra-autoksi Nizzassa, veikkaan aika monen kiinnostuvan...