Mercedeksen Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton ajoivat ruutulipulle sijoilla yksi ja kaksi sunnuntain Itävallan F1-osakilpailussa. Hamilton putosi kuitenkin lopputuloksissa neljänneksi saamastaan viiden sekunnin rangaistuksesta johtuen.
Hamiltonin ja Red Bullin Alex Albonin autot osuivat yhteen ohitustilanteessa kymmenen kierrosta ennen maalia. Tuomaristo katsoi Hamiltonin syylliseksi kolariin ja langetti rangaistuksensa viisi kierrosta ennen ruutulippua.
LUE MYÖS: Mika Salo latoo suorat sanat Kimi Räikkösen Alfa Romeon tilanteesta – antaa noottia Lewis Hamiltonille
Kuusinkertainen maailmanmestari putosi lopulta palkintokorokkeelta erittäin niukasti, sillä McLarenin Lando Norris onnistui viimeisellä kierroksella nipistämään eron Hamiltoniin riittävän pieneksi ja nousi kolmanneksi vain kahden kymmenyksen turvin. Bottaksen jälkeen toiseksi sijoittui Ferrarin Charles Leclerc.
F1-asiantuntija Karun Chanhok ihmetteli kisan jälkeen Twitterissä, miksei Mercedes vaihtanut tuossa vaiheessa kuljettajiensa paikkoja radalla ja antanut Hamiltonille mahdollisuutta ajaa riittävää eroa takana tuleviin.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Motorsportin mukaan Mercedes käsitteli tuotakin vaihtoehtoa, Tallipäällikkö Toto Wolff paljastaa tiimin harkinneen kisan loppuhetkillä määräystä, jolla Bottas olisi päästänyt Hamiltonin edelleen. Onnistuessaan kasvattamaan eroa takana tulijoihin Hamilton olisi saattanut aikarangaistuksesta huolimatta nousta palkintopallille.
– Jälkikäteen ajateltuna olisimme voineet saavuttaa (Hamiltonille) kolmossijan. Keskustelimme siitä, mutta se olisi voinut mennä todella likaiseksi, Wolff sanoi.
Wolffin mukaan Mercedeksen varikkomuurilla ratkaisua pidettiin liian monimutkaisena toteutettavaksi. Ratkaisu olisi saattanut viedä Bottakselta jopa voiton.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen sopimushuhuihin lisää kierroksia – "Jatkamme poikiemme kanssa"
– Jos Valtteri ei olisi pysynyt perässä, hän (Hamilton) ei olisi voinut päästää häntä enää edelleen. Ja jos Leclerc ja Norris olisivat tuoreilla renkaillaan olleet hänen (Bottaksen) takakontissaan kiinni, olisi Valtteri voittamisen sijaan saattanut jäädä neljänneksi. Tuollaisen vaihdoksen tekeminen olisi ollut liian monimutkaista. Liian riskialtista.
"Vapaita kilpailemaan toisiaan vastaan"
Bottas ja Hamilton kärsivät kumpainenkin kilpailun aikana vaihdelaatikon sensoriongelmista. Molemipia kuljettajia kehotettiin kilpailun aikana useaan kertaan säästämään autoaan ja välttelemään kanttareiden yli ajamista.
Yhdessä kohtaa kilpailua Bottakselle annettiin radiossa määräys, joka Motorsportin mukaan saatettiin tulkita hienovaraiseksi tallimääräykseksi, jolla pyrittiin jäädyttämään tilanne tallin kuljettajien kesken. Sanat : "Urgent Chassis Default Two One" tulkittiin saman sauuntaisiksi kuin Red Bullin Malesiassa 2013 käyttämä "Multi 21" -määräys, jolla tarkoitettiin juuri järjestyksen säilyttämistä.
Wolff tyrmäsi tallimääräyksen käytön täysin.
– Emme ikinä tee niin, ellei autoissa ole ongelmaa. Emmekä koskaan puuttuisi kilpailutilanteeseen kauden ensimmäisissä kilpailuissa. He olivat täysin vapaita kilpailemaan toisiaan vastaan, Wolff sanoi.
Wolff korostaa talln antaneen molemmille autoille samat kehotukset kanttarien välttelemisestä. Talli myös laski molempien autojen moottorien tehoja voimayksiköitä säästääkseen.
–Tallimääräyksiä ei ollut. Ei salaisia, ei vihjailevia eikä suoria, Wolff sanoi.