Apple ostaa soivaa musiikkia tunnistavasta sovelluksestaan tunnetun brittiläisen Shazamin. Huhut nyt virallisesti Applen lausunnolla vahvistamasta kaupasta käynnistyivät jo viime viikolla.
”Olemme innostuneita Shazamin ja sen osaavan tiimin liittymisestä Appleen”, kommentoi Applen edustaja. ”Apple Music ja Shazam ovat luonnollinen yhdistelmä, jakaen intohimon uuden musiikin löytämiselle ja loistavien musiikkikokemusten tarjoamiselle käyttäjillemme. Meillä on mielenkiintoisia suunnitelmia, ja odotamme innolla yhdistymistä Shazamin kanssa tänään ilmoitetun sopimuksen hyväksynnän jälkeen.”
Shazamilla on jopa yli 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Sovellus toimii kuuntelemalla ensin hetken ympärillä soivaa musiikkia ja tunnistamalla sitten kappaleen tietokantansa perusteella.
Toistaiseksi ei vielä tiedetä, mitä Apple aikoo tehdä Shazamin Android-sovellukselle tai sen nykyiselle integraatiolle Apple Musicin rinnalla Spotifyn kanssa.
Apple on jo aiemmin tehnyt yhteistyötä Shazamin kanssa. Applen virtuaaliavustajatoiminto Siri sai Shazamin kumppanikseen biisien tunnistamiseen jo iOS 8 -käyttöjärjestelmäversiossa jo vuonna 2014. Shazam oli myös yksi ensimmäisiä sovelluksia, joka oli tarjolla iPhonelle jo heti App Storen avautuessa kesällä 2008.
Google esitteli tänä syksynä Pixel 2 -puhelintensa yhteydessä uuden jatkuvasti taustalla ja jopa ilman verkkoyhteyttä toimivan musiikkitunnistuksen. Myös Applea voi kiinnostaa vastaavan toiminnon kehittäminen iPhoneensa.
Shazam on yrityksenä perustettu jo vuonna 1999 ja Shazam-palvelunsa se avasi 2002. Alkunsa palvelu sai puhelupalveluna, johon oli mahdollista soittaa musiikin soidessa ja kappaleen nimi tuli toimitettiin takaisin tekstiviestinä.
Historiansa aikana Shazam ehti nostaa rahoitusta ainakin yli 170 miljoonaa dollaria. Viimeisimmällä tiedossa olevalla rahoituskierroksella tammikuussa 2015 yhtiö arvioitiin yhden miljardin dollarin arvoiseksi.
Viime viikon raporttien mukaan Apple maksaisi Shazamista kuitenkin vain noin 400 miljoonaa dollaria. Apple ei tänään kommentoinut kauppahintaa.
Syksyllä 2016 Shazam kertoi sovellustaan ladatun yli miljardi kertaa ja liiketoiminnan kääntyneen voitolliseksi käyttökatetasolla mitattuna. Shazam on tienannut muun muassa ohjaamalla käyttäjiä ostamaan musiikkia latauspalveluista sekä käyttämään musiikin tilauspalveluja. Päivittäin Shazamilla oli reilu vuosi sitten 20 miljoonaa käyttäjää.
Musiikin tunnistamisesta Shazam on sittemmin laajentunut tunnistamaan myös tv-sarjoja, musiikkia ja mainoksia, ja laajentanut näin liiketoimintaansa viime vuosina.
Shazam on raportoidulla 400 miljoonan dollarin kauppahinnalla Applen suurin yritysosto kolmeen vuoteen. Koko Applen historian suurin yritysosto on vuonna 2014 kolmella miljardilla dollarilla hankittu Beats, joka toi mukanaan perustan Apple Musicille ja jonka brändillä Apple on jatkanut kuulokkeiden myyntiä.