Apple tiedottaa toteuttaneensa musiikintunnistuspalvelu Shazamin oston. Apple sai tarvitun luvan yritysostolle EU-komissiolta reilut parisen viikkoa sitten.
Apple kertoi aikeistaan ostaa musiikin tunnistuspalvelu Shazam jo 11. joulukuuta viime vuonna. Huhtikuussa kerrottiin EU-komission ottaneen yritysoston tarkempaan jatkotutkintaan.
Lopulta EU-komissio salli Applen toteuttavan yritysostonsa lisäehdoitta, koska se ei nähnyt sen vähentävän kilpailua Euroopan unionin alueella. EU-komission kerrottiin aiemmin olleen huolissaan, että Apple voisi Shazamin tietojen avulla houkutella epäreilulla tavalla asiakkaita omaan Apple Music -palveluunsa sekä lopettaa Shazamin integraation muun muassa Spotifyn kanssa. Tähän asti Shazam on tienannut osan liikevaihdostaan ohjaamalla uusia asiakkaita Spotifyn eli Apple Musicin kilpailijan pariin. Spotifylle tämä on ollut yksi merkittävä asiakashankinnan kanava.
Applen mukaan Shazam-sovellus on ladattu yli miljardi kertaa, ja käyttäjät käyttävät sitä päivittäin yli 20 miljoonaa kertaa soivan musiikin tunnistamiseen. Applen mukaan sovelluksella on yhteensä satoja miljoonia käyttäjiä. Shazam toimii kuuntelemalla ensin hetken ympärillä soivaa musiikkia ja tunnistamalla sitten kappaleen tietokantansa perusteella.
Apple on jo aiemmin tehnyt yhteistyötä Shazamin kanssa. Applen virtuaaliavustajatoiminto Siri sai Shazamin kumppanikseen biisien tunnistamiseen jo iOS 8 -käyttöjärjestelmäversiossa jo vuonna 2014. Shazam oli myös yksi ensimmäisiä sovelluksia, joka oli tarjolla iPhonelle jo heti App Storen avautuessa kesällä 2008. Alkunsa palveluna Shazam sai jo vuonna 1999 eli paljon ennen älypuhelimia. Tuolloin palvelu toimi puhelimella lyhytnumeroon soittamalla.
Yritysoston toteuduttua Apple on nyt kertonut tekevänsä aluksi Shazamiin yhden muutoksen: poistavansa palvelusta mainokset.
Apple ei ole vahvistanut Shazamista maksamaansa kauppahintaa. Epävirallisesti raportoidulla 400 miljoonan dollarin kauppahinnalla Applen suurin yritysosto yli kolmeen vuoteen. Koko Applen historian suurin yritysosto on vuonna 2014 kolmella miljardilla dollarilla hankittu Beats, joka toi mukanaan perustan Apple Musicille ja jonka brändillä Apple on jatkanut kuulokkeiden myyntiä.