Toyota on ilmoittanut tänään torstaina kolmesta takaisinkutsukampanjasta, jotka koskevat yhteensä viittä automallia. Suomessa takaisinkutsukampanjan piirissä on noin 45 000 autoa.
Toyotan takaisinkutsukampanjoista kaksi liittyy Avensis-, Corolla-, Corolla Verso- ja Yaris-mallien SRS-järjestelmään, ja on jatkoa monia merkkejä viimeisen kahden vuoden aikana koskeneille turvatyynyjärjestelmän tarkastuskampanjoille. Kolmas kampanja koskee GT86:n moottoreita.
– Turvallisuus on Toyotan tärkein prioriteetti. Mikäli autoissamme havaitaan turvallisuuteen liittyviä potentiaalisia ongelmia, haluamme vaikuttaa tilanteeseen mahdollisimman nopeasti, Toyota kertoo tiedotteessaan.
Tarkastuskampanja SRS-järjestelmän ohjainlaitteeseen
Kampanjan piiriin kuuluvat heinäkuun 2002 ja toukokuun 2007 välillä valmistetut Avensis-, Corolla-, ja Corolla Verso -mallit. Autoja on Suomessa noin 45 000 kappaletta.
Mahdollisessa ongelmatilanteessa turvatyynyjärjestelmän ohjainlaite voi olla viallinen. Viallinen ohjainlaite voi johtaa turvatyynyjärjestelmän toimimattomuuteen onnettomuustilanteissa tai aktivoida yksittäisiä turvatyynyjä virheellisesti.
Tältä näyttää uusi Corolla-farmari. Katso video alta.
0:33
– Tietojemme mukaan Suomessa on ollut viisi viallista ohjainlaitetta. Yksikään näistä ei ole aiheuttanut onnettomuutta eikä muita vaaratilanteita.
Tarkastuskampanja etumatkustajan turvatyynylle
Autot, joista tarkistetaan lisäksi etumatkustajan SRS-turvatyynyt ovat Avensis (2003–2006), Avensis Verso (2001–2004), Corolla (2001–2004) sekä Yaris (2001–2004).
Mahdollisessa ongelmatilanteessa edellisessä näitä autoja koskeneessa tarkastuskampanjassa vaihdettu etuturvatyyny ja tarkemmin turvatyynyn täyttölaitteen pyrotekninen seos voi altistua ilmankosteudelle. Ilmankosteus voi aikaansaada täyttölaitteen virheellisen toiminnan tai turvatyynyn aktivoitumisen.
– Tietojemme mukaan maailmanlaajuisesti yhtään ongelmatilannetta, onnettomuutta tai vaaratilannetta ei ole tapahtunut.
Tarkastuskampanja venttiilinjousille
Kampanjan piiriin kuuluu maaliskuun 2012 ja heinäkuun 2013 välillä valmistetut GT86-mallit. Autoja on Suomessa 114 kappaletta.
Mahdollisessa ongelmatilanteessa venttiilinjouset saattavat murtua. Tällöin moottori ei käynnisty tai sammuu kesken ajon muodostaen turvallisuusriskin.
– Tietojemme mukaan ongelmaa ei ole esiintynyt Suomessa.
Kampanjan piiriin kuuluvien autojen omistajille tullaan lähettämään tarkastuskutsu. Tarkastukset ja mahdolliset osien vaihtamiset ovat omistajille maksuttomia.
Lähde: Toyota