Autonvalmistaja Toyotan maailmanlaajuinen takaisinkutsukampanja johtuu autojen turvatyynyissä olevasta sähköisestä viasta, joka saattaa estää turvatyynyn laukeamisen onnettomuustilanteessa. Myös Honda aikoo kutsua korjauksiin 2,7 miljoonaa autoa toisen erillisen vian takia.
Toyotan korjauskutsu koskee käytännössä Pohjois-Amerikkaa ja muutamaa Etelä-Amerikan maata, ja koskee uudempia automalleja Corolla vuosilta 2011-2019, Matrix vuosilta 2011-2013, Avalon vuosilta 2012-2018 ja Avalon Hybrid vuosilta 2013-2018. Avalonia tai Matrixia ei ole myyty koskaan Suomessa.
Tiedossa on ainakin yksi kuolemaan johtanut onnettomuus, joka voi johtua kyseisestä viasta, kirjoittaa Reuters.
Toyota ei paljasta lukuja
Vika liittyy turvatyynyjen ohjausyksikköihin, joissa ei ole riittävää suojausta sähköisille häiriöille. Vika voi estää paitsi turvatyynyjen laukeamisen, niin myös turvavöiden esikiristimien toiminnan onnettomuustilanteissa.
Toyota on kieltäytynyt paljastamasta, kuinka monta kuolemaa tai loukkaantumista on aiheutunut turvatyynyyn liittyvästä viasta.
Vian korjaamiseksi autoihin aiotaan asentaa ylimääräinen suodatin poistamaan sähköhäiriöt.
Toyota ilmoittaa ajoneuvojen omistajille autojen takaisinkutsusta maaliskuun puoliväliin mennessä.
Myös Honda kutsuu takaisin
Honda kutsuu takaisin 2,7 miljoonaa autoa Yhdysvalloissa sekä Kanadassa. Takaisinkutsu koskee tiettyjä Hondan ja Acuran automalleja vuosilta 1996-2003.
Näissä automalleissa turvatyyny voi lauetessaan räjäyttää metallisäiliön ja heittää sirpaleita kuljettajan ja matkustajan päälle, kirjoittaa Sky News.
Turvatyynyongelmia jopa yli 12 miljoonassa autossa USA:ssa
Yhdysvaltain kansallinen tieliikenneturvallisuusvirasto (NHTSA) laajensi viime vuonna turvatyynyongelmien tutkintaa Yhdysvalloissa 12,3 miljoonaan autoon. ZF-TRW-merkkisten turvatyynyjen tutkinta alkoi jo vuonna 2017.
Tutkinnassa on mukana useita eri autonvalmistajia Toyotan ollessa yksi niistä. Aiemmin Hyundai, Kia and Fiat Chrysler kutsuivat takaisin yli 2,5 miljoonaa autoa samankaltaisen ongelman vuoksi.
Parhaillaan tutkitaan myös, onko onnettomuuksista aiheutuneilla kahdeksan ihmisen kuolemalla yhteyttä löydettyyn turvatyynyvikaan.
Neljä kuolemista on liittynyt Hyundai-Kiaan ja kolme Fiat Chryslerin autoihin. Viimeisin kuolemaan johtanut onnettomuus liittyi Toyotaan.
Sekä Toyota että Honda ilmoittivat takaisinkutsusta tiistaina.