Autovalmistajat testaavat autonäyttelyissä ihmisten reaktioita mitä erilaisimmilla konseptiautoilla. Tokiossa trendinä on ollut jo pidempään se, että autojen pitää kutistua entisestään. Maailmasta loppuu muuten tila.
Toyota Kikai on – ööö – miten sen nyt parhaiten ilmaisi, jonkinlainen rantakirpun ja Lego-auton risteytys. Se on kolmipaikkainen. Kuski istuu edessä keskellä, ja takana on paikat kahdelle matkustajalle; yhdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle.
Autot ovat tänä päivänä täynnä hienoa tekniikkaa, mutta kaikki tuo tekniikka on yleensä piilotettu pois näkyvistä. Moottoreistakaan ei nykyään näe muuta kuin niiden päällä olevat katteet.
Kikai on eri maata. Kikai on japania ja tarkoittaa konetta. Auton tekniikka on pitkälti näkyvissä. Moottori sijaitse matkustamon takana, ja on avoinna katseille kaikessa komeudessaan. Myös jousitus ja pakosarja ovat kaikkien nähtävillä.
Siksi Kikai puhuttelee ainakin minua. Se korostaa olevansa tekninen laite. Kokonaisuus muodostuu osista, ja kaikilla noilla osilla on tarkoituksensa. Kikaissa kaikki tekniikka on myös pakattu todella kompaktisti. Tässä mielessä Kikaissa on jopa jotain samaa kuin hienossa sveitsiläisessä kellossa. Siksi Kikain on myös yksi Tokion autonäyttelyn sympaattisimmista konseptiautoista. Sääli vain, että sitä tuskin nähdään koskaan tuotannossa. Tässä olisi nimittäin kaikki ainekset 2050-luvun klassikoksi.