Hiilidioksidipäästöjen puuttuminen ei välttämättä tarkoita kauniiden pakoäänien puuttumista.
Mikäli vetyautoon tankattavaa vetyä käytetään sähkön tuottamiseen, kulkee auto yhtä äänettömästi kuin perinteinen akulla varustettu sähköauto. Mutta entäpä jos tankkiin lorautetulla vedyllä ei tuotetakaan polttokennon avulla sähköä, vaan vetyä käytetään polttomoottorissa, miltä lopputulos kuulostaa?
Jutun perästä löytyvällä videolla nähdään Toyotan kehittämä Corolla-kilpuri, jonka polttomoottorin ravintona käytetään nestemäistä vetyä. Sitä voidaan tankata autoon ihan samaan tapaan kuin bensiiniäkin.
Päästöttömyys on sähköautojen myötä totuttu yhdistämään myös äänettömyyteen, mutta kuten video osoittaa, ei vedyllä kulkeva polttomoottoriauto juurikaan eroa äänimaailmaltaan bensavehkeistä. Konepellin alla on 1,6-litrainen turboahdettu kolmisylinterinen.
Lue myös: Toyota aikoo tuoda vetyautot Suomeen isosti – ensimmäiselle mallille kova hintalupaus
Älä vielä nuolaise
Kuten ehkä arvasitkin, on kolikolla kääntöpuolensa.
Vaikka vetyä käyttävä polttomoottori ei synnytäkään ajon aikana hiilidioksidipäästöjä, syntyy palamisen sivutuotteena terveydelle haitallisia typpioksideja. Vetyä käyttävän polttomoottorin hyötysuhde on lisäksi jopa heikompi kuin bensamoottorissa.
Ratin takana istuva kilpa-autoilija Hiroaki Ishiura kertoi ajon jälkeen, ettei kokemus juuri eronnut bensiiniä polttavalla autolla ajamisesta.
– Se ei ollut lainkaan niin erilaista kuin kuvittelin. Se tuntui aivan tavalliselta moottorilta. En varmaankaan olisi huomannut mitään, jos en olisi tiennyt etukäteen, Ishiura hekumoi videolla.
Toyota aikoo kisata vety-Corollalla Japanin Super Taikyu -kestävyyssarjassa jo tässä kuussa.
Toistaiseksi ei tiedetä, suunnitteleeko valmistaja teknologian käyttämistä myös siviiliautoissa.
Katso video alta.
Lue myös: Nyt jää diesel kakkoseksi: Tällä autolla pääset Helsingistä Lappiin ja takaisinkin pysähtymättä, mutta vetokoukusta ei kannata haaveilla
Lähteet: Toyota Times, Jalopnik, Drive