Toyotan hurja diili Sami Pajarille yllätti asiantuntijat: "Vaikka oli huhuja kuultu"

Toyotan Sami Pajarille tarjoama täyden MM-kalenterin ohjelma Rally1-autolla tuli yllätyksenä MTV Urheilun asiantuntijoille Riku Tahkolle ja Jari Ketomaalle.

Pajari päätti sunnuntaina kautensa WRC2-mestaruuteen Japanin MM-rallissa. Heti seuraavana päivänä Toyota tiedotti Pajarin ajavan ensi vuonna täyden MM-ohjelman Kalle Rovanperän, Elfyn Evansin ja Takamoto Katsutan rinnalla.

Toisinaan Toyotan ratissa nähdään myös viidentenä kuskina ranskalaismestari Sébastien Ogier.

– Odotin, että se olisi tullut jotain, että jakaa esimerkiksi Rally1-auton Ogierin kanssa ja ajaa joitain kisoja Rally2-autolla, Riku Tahko tunnustaa.

– Vaikka niistä oli huhuja kuultu, että Pajari tulee tiimissä ajamaan, mutta noin kovalla diilillä, niin todella positiivinen, hieno uutinen.

Pajari teki vakuuttavan sisääntulon kartturinsa Enni Mälkösen kanssa WRC-tasolle Suomen MM-rallissa ajaen kokonaiskilpailun nelossijan lisäksi yhden pohja-ajan. Sitä seurasivat näyttöpaikat Chilen ja Keski-Euroopan MM-ralleissa.

Varsinkin asfaltilta näytöt isoimmassa luokassa ovat 22-vuotiaalta Pajarilta vielä todella ohuet, mutta Toyota oli silti valmis sitoutumaan nuorukaiseen isoilla panoksilla.

– Päävastuu on Ogierilla ja miksei Evansilla, ja Kalle on myös vahva asfaltilla, joten kyllähän siellä löytyy myös tukea muista kuskeista niissä kisoissa. En usko, että se mikään ongelma on, mutta on se eri homma löytää huippuvauhti asfaltilla. Suomalaiselle se vain ottaa enemmän aikaa, koska me emme treenaa nuoruudessamme sitä, Tahko pohtii.

Myös Jari Ketomaa näkee Pajarin astuvan melkoisiin saappaisiin.

– Iso haaste tulee olemaan hoitaa tuo homma riittävällä tasolla, että pystyy kohtuullisen hyviä pisteitä ajamaan, koska vauhtiakin pitää löytyä. Kyllä se oli minulle yllätys. Olisin vielä laittanut osan kautta ja sitten vaihdellut jonkun muun kanssa niitä muutamia kilpailuja, Ketomaa jatkaa.

Tahko nostaa Pajarin otteet Jyväskylän MM-rallista yhdeksi päättyneen rallikauden upeimmista suorituksista.

– Pohja-ajan ajaminen Jyväskylässä oli erittäin kova juttu, mutta eihän sekään virheetön kisa ollut. Se meinasi katketa jo ennen kuin alkoikaan. 

– Se, miten he nousivat siitä, kun virhe oli tapahtunut, ja noudattivat tiimin käskyä, että nyt ei mitään hölmöilyjä ja tuokaa se auto tänne huoltoparkkiin, niin kuinka fiksusti he toivat sen vauhtia mukaillen huoltoparkkiin.

– Ja saman tien, kun saivat sen kuntoon, nykäisivät huippuaikoja. Se oli minulle sellainen näyte siitä, että okei, tämä on erittäin kypsä kuljettajapari. Oli malttia säätää vauhti silloin siihen kohtaa ja sitten heti vauhti päälle, Tahko hehkuttaa.

Tulevalla kaudella Pajarin kartanlukija vaihtuu vielä toistaiseksi tuntemattomaan nimeen. Hän ilmoitti Japanin MM-rallin jälkeen, että yhteistyö Enni Mälkösen kanssa päättyy tähän kauteen.

Lue myös:

    Uusimmat