Kutkuttava huomio Toyotan ratkaisusta – asiantuntija povaa MM-ralliin huimaa suomalaisnäkymää: "Voisi jopa vaikuttaa siltä"

Sami Pajari ei osannut odottaa Toyotan tarjousta: "Kärpänen puraisi aika kovaa" 0:56
Sami Pajari ei osannut odottaa Toyotan tarjousta: "Kärpänen puraisi aika kovaa"

Elokuussa Jyväskylässä Toyotan rally1-autossa debytoinut Sami Pajari pääsee maistamaan pääluokan menopelin vauhtia taas syyskuun lopussa Chilessä ja kolme viikkoa myöhemmin Keski-Euroopassa. MTV Urheilun asiantuntijat Jari Ketomaa ja Riku Tahko uskovat, että Toyotalla on tehty Pajarin suhteen suunnitelmia jo pidemmällekin.

Pajari, 22, teki Suomen MM-rallin alkuvaiheilla pari ajovirhettä, mutta kasasi tämän jälkeen itsensä ja ajoi maaliin komeasti sijalla neljä. Eroa pohja-aikaan tuli keskimäärin 0,41 sekuntia kilometrillä, mikä on tulokkaalle erinomainen suoritus – olkoonkin, että erot ovat Suomen vauhdikkailla teillä perinteisesti pienempiä kuin jossain muualla.

Toyotan tiistaina julkaisema tiedote kuitenkin vain alleviivasi Pajarin onnistumista, eikä sen sisältö siksi ollut edes varsinainen yllätys. Huhujakin Pajarin mahdollisista lisäkisoista vielä tämän kauden aikana oli ollut liikkeellä.

– Kreikan ralli oli vielä hyvä esimerkki siitä Samin kypsyydestä. Hän piti koko ajan järkevän vauhtitason. Tavoite oli ajaa voitto ja parantaa asemia mestaruustaistelussa. Oli täysin oikeutettu juttu, että sen myös sai, Ketomaa sanoo.

Pajari sijoittui viime viikonloppuna ajetussa Kreikan MM-rallissa niin ikään neljänneksi, vaikka alla olikin taas Toyotan rally2-auto. Kärkikuskien keskeytykset nostivat WRC2-luokan erittäin täpärästi ja dramaattisesti voittaneen suomalaisen yleiskilpailussakin korkealle.

– Ei ollut yllätys. Hyvä ja rohkea veto se, että laitetaan Pajari ajamaan asfaltille. Se on erittäin tärkeää oppia tulevaisuutta ajatellen, Tahko huomauttaa tulevasta tuplapestistä.

Kaksijakoinen haaste

Pajarin itsensä mukaan edessä oleva haaste on kaksijakoinen. Chile muistuttaa olosuhteiltaan Suomea: paikalliset soratiet ovat kovavauhtisia ja jouhevia. Keski-Euroopassa alustana on asfaltti, joka lienee viime vuoden tapaan märkä ja mutainen.

– Chilessä vauhtitaso tulee olemaan varmasti hyvä. Olen ihan varma, että Sami ajaa viiden joukkoon, jos hän vain ajaa sen oman suorituksensa, Ketomaa ennakoi.

– Se olisi todella hyvä sijoitus kokonaisuutta ajatellen. Tärkeintä on ajaa pätkät maaliin omalla tasolla, joka tuntuu hyvältä. Ja jos hän onkin vain vähän Grégoire Munsterin vauhtia edellä ja kuudes, sillä ei ole suurta merkitystä tulevaisuuden kannalta. Kunhan tekee tasaisen selkeää työtä.

Ketomaan mukaan Pajarin ei tarvitse vauhdin puolesta yrittää todistaa varsinkaan Chilessä yhtään mitään.

– Se vauhtitaso, joka hänellä on, on takuuvarmasti hyvä. 

Tahko sanoo kirjaavansa Pajarille plusmerkkisen arvosanan, jos tämä pystyy molemmissa kisoissa "sekoittamaan pakkaa".

– Hän ei ole sillä tasolla, että pystyisi ajamaan Thierry Neuvillelta pisteitä pois. Vastapeluri pitää ottaa muualta Hyundai-porukasta, onko se sitten Esapekka Lappi Chilessä ja Andreas Mikkelsen Keski-Euroopassa. Pitää pystyä härnäämään.

Odotus on siinä mielessä kova, että esimerkiksi Elfyn Evansista ja Takamoto Katsutasta ei ole tahtonut tähän aina tämän kauden aikana olla.

Se tukihan puuttui Ogierilta esimerkiksi viime kisassa totaalisesti. Se on surkeaa taaperrusta se Evansin ja Katsutan tekeminen.

Suunnitelmat pitkällä

Pajarin nyt saama mahdollisuus Toyotan rally1-auton ratissa perustunee juuri tähän.

Kalle Rovanperän jättäydyttyä täksi kaudeksi osa-aikakuljettajan rooliin Evans ja Katsuta eivät ole pystyneet vastaamaan lisääntyneiden odotusten mukanaan uomaan haasteeseen, ja osaltaan tämän takia Hyundai johtaa valmistajien MM-sarjaa 35 pisteellä.

Vuonna 2021 junioreiden maailmanmestaruuden voittanut ja tällä kaudella WRC2:n mestaruudesta taistelevalle Pajarille on siis latu auki Toyotalle tuleviksi vuosiksi, ja Ketomaa ja Tahko uskovat, että sitä on jo tasoitettukin melko tavalla.

Voisin kuvitella, että aika pitkällä ollaan, mutta varsinaista sopimusta ei ehkä vielä ole tehty. Jos Chile menee järkevästi läpi ja Sami pystyy ajamaan hyvän tuloksen, sitten on varmasti sopimus taskussa tulevaisuuteen. Jos tulee jotain hölmöilyä, sitten voi olla vielä vähän miettimistä, että mitä tehdään. Keski-Eurooppa ei enää vaikuta, vaan ennen sitä aletaan tehdä ratkaisuja, Ketomaa sanoo.

Tahkon mukaan tiistain tiedotteen "rivien väliin" oli kirjattuna jo huomattavan paljon.

– Jos kaksi kisaa kerrallaan annetaan ja ruvetaan siirtämään vakiokuljettajia sivuun, niin jonkinlainen suunnitelma on. Se, että se asfalttikisakokemus otetaan tälle vuodelle, että ollaan valmiimpana, niin kyllähän se voisi jopa vaikuttaa siltä, että (ensi vuoden) hommat voisivat Samilla vaikka jo (tammikuussa) Montesta alkaa.

– Sanoisin, että tämä näyttää enemmän siltä, että suunnitelma on valmis ja ruvetaan ajamaan kuskiparivaljakkoa sisään kuin että nämä olisivat mitään näytönpaikkoja.

Lue myös:

    Uusimmat