Toyotan ylivoimaa uhkaa kaksi epävarmuustekijää – Kalle Rovanperä kohtaa uuden haasteen: "Joutuu oikeasti olemaan hereillä"

Toyotan mestaruusputki rallin MM-sarjassa on jo viiden vuoden mittainen. Kahdella viime kaudella talli vei Sébastien Ogierin ja Kalle Rovanperän johdolla nimiinsä niin kuljettajien kuin valmistajien MM-tittelit, mutta pian alkavalla kaudella tuplamestaruus on kovemman työn takana kuin kahdella edellisellä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Toyota petasi edelliset merkkimestaruutensa heti kevätkaudella.

Vuonna 2021 Hyundai taipui 58 pisteen erolla, kun ero oli kauden avauspuoliskon jälkeen 59 pistettä. Vuoden 2022 avauspuolikkaalla Toyota nykäisi 62 pisteen karkumatkan, ja kauden päätteeksi eroa oli 70 pistettä.

Hyundain piristymistä viime syksyn mittaan on syystäkin kehuttu, mutta myös Toyotalla saattoi olla siinä näppinsä pelissä.

– Kehitystyötä ei varmasti viety enää loppukaudella niin paljon eteenpäin. Mutta silti on jotenkin sellainen fiilis, että vähän kiire siellä tulee, siis Toyotalla Hyundaihin verrattuna, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa sanoo.

"Kalle ei paineita osaa ottaa"

Toyotan iskukyky lepää tutuilla hartioilla. Rovanperä on kuljettajien MM-sarjassa selkeä ykkössuosikki mestariksi.

– Mikään ei Kallen osalta hirveästi muutu. Toki kilpailu kovenee aika paljon. Nyt sinne tulee oikeasti joka kisassa yksi Ford, joka ajaa koko ajan kisavoitoista ilman minkäänlaista politikointia, Ketomaa sanoo ja viittaa Ott Tänakiin.

– Hyundailla on kaksi hyvää sorarallikuskia (Thierry Neuville & Esapekka Lappi), ja myös Craig Breen ajaa kovaa. Elfyn Evans pääsi loppukaudesta paremmin vauhtiin, joten oma tallikaverikin tulee varmasti olemaan vahvempi tänä vuonna. Kyllä Kalle joutuu oikeasti olemaan hereillä Monten ensimmisestä pätkästä lähtien. Nyt hän tietää pystyvänsä mestaruuteen, mutta hän tietää myös sen, mitä hyvät pätkäajat vaativat. 

Rovanperän hyvin tunteva Teemu Suninen on samoilla linjoilla.

– Kalle on vahvin mestariehdokas, mutta ei hän paineita osaa ottaa. Ajotaidot ovat tallella, ja hän pystyy tekemään uskomattomia suorituksia. Viime vuonna Kalle pystyi tosi hyvin hyödyntämään sen alkukauden, kun muut vähän konttasivat eivätkä saaneet kunnon tuloksia.

Kilpailun käydessä yhä kovemmaksi Rovanperän on entistä tärkeämpää pystyä kehittämään niitä vähäisiäkin heikkouksiaan. Niistä merkittävin on Ketomaan mukaan se vanha tuttu: ajaminen hitaissa soraralleissa.

– Siellä pitäisi saada paketti paremmin kasaan. Se voi olla ratkaiseva tekijä mestaruustaistelussakin. Jos alkukausi lähtee tasaisesti, sieltä ei kestä seiska-, kasi- tai ysisijoja tulla.

– Huonoissakin ralleissa pitää päästä palkintokoroketaisteluun.

Isot kengät täytettävinä

Toyotan merkkimestaruushaaveisiin liittyen suurimmat epävarmuustekijät ovat Evans ja ykköstallissa debytoiva Takamoto Katsuta.

Evansin romahdus kahden edellisen kauden mestarikandidaatin asemasta oli vuosi sitten yksi suurimmista yllätyksistä. Rovanperän tavoin vuonna 2020 Toyotalla aloittanut walesilainen pääsi toki kauden edetessä yhä paremmin jyvälle Rally1-auton metkuista.

– Kyllä se tendenssi tulee varmaan jatkumaan, että Elfyn ajaa huippuhyvin. Mutta siihen vauhtiin, mihin hän edellisen WRC-sukupolven autoilla pääsi, hän tuskin tulee näillä autoilla pääsemään, Ketomaa sanoo.

– Siinä on kuitenkin Kalle, joka pitäisi voittaa ennen kuin meinaa mestariksi ryhtyä, Suninen komppaa.

Katsuta jakaa tallin kolmannen auton Sébastien Ogierin kanssa ja korvaa näin Hyundaille siirtyneen Lapin. Kun Ogier on poissa, Katsuta ajaa tallipisteistä. Kun Ogier on mukana, Katsuta pudotetaan neljänteen autoon.

Vuonna 2019 ykkösluokan kalustolla MM-rallissa debytoinut Katsuta ajoi viime kaudella kaksi kolmossijaa. Uran paras sijoitus on kakkossija vuodelta 2021 Keniasta.

– On siinä Takalle isot kengät täytettävinä. Esapekka ajoi kuitenkin huippusuorituksia, varsinkin nopeissa sorakilpailuissa – eikä hassummin asfaltillakaan, Suninen sanoo.

– Paikoitellen Takakin pystyi ajamaan hienoja tuloksia, mutta ehkä se viimeinen silaus sieltä puuttui. Jos kehittymään pystyy, niin varmasti Taka lähelle pääsee, mutta on hän kuitenkin pieni miinus tällä hetkellä.

Lue myös:

    Uusimmat