Thierry Neuville vai Sébastien Ogier? Hyundai vai Toyota? MTV Urheilun asiantuntijat Jari Ketomaa ja Riku Tahko ovat antaneet painavat näkemyksensä rallin MM-sarjan kuumina käyvien mestaruustaistojen lopputulemista.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Kun MM-sarjaa on jäljellä neljän osakilpailun verran, Hyundai johtaa valmistajien sarjaa 20 pisteen erolla sitä viime vuosina hallinneeseen Toyotaan. Japanilaistiimin kirkkain tähti, kaksi edellistä MM-titteliä vienyt Kalle Rovanperä ajanee tällä kaudella enää vain yhden tai kaksi kisaa – varmasti ainakin Chilessä syyskuun lopussa.
Kuljettajien puolella piikkipaikalla on Hyundain Thierry Neuville (168) ennen Toyotan Sébastien Ogieria (141), Hyundain Ott Tänakia (137) sekä Toyotan Elfyn Evansia (132). Nelikosta Ogier on ollut sivussa kolmesta kisasta, mutta on kertonut tavoittelevansa yhdeksättä MM-titteliään loppukauden neljässä osakilpailussa.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalta kipeä tunnustus
LUE MYÖS: Kokeeko Toyota kuolettavan iskun ilman Kalle Rovanperää?
Tällä hetkellä näyttääkin siltä, että Ogier on enää ainoa, joka voi uhata Neuvillen ensimmäistä maailmanmestaruutta. Tänä vuonna kolme voittoa ja kolme kakkossijaa ajaneen ranskalaisen nousu mestariksi osa-aikakuskin roolista olisi sensaatio, kun kauden alla tittelitaisto piti olla Neuvillen, Evansin ja Tänakin heiniä.
Seuraavaksi ajetaan tämän viikon torstaista sunnuntaihin Kreikan kovassa sorakisassa. Tahko ja Ketomaa antavat loppukautta koskevat ennustuksensa ennen sitä.
Miten käy Kreikassa?
Ketomaa:
Ogier voittaa rallin. Hän on aina ollut nopea noissa olosuhteissa, rajuissa soraralleissa. Neuville auraa tietä perjantaina. Pöly tulee vaikuttamaan jonkun verran taaempana starttaaviin, jos on kuiva ja tuuleton sää. Tässä mielessä Neuvillekin voi olla yllättävän nopea.
Tahko:
Hyundain ja Toyotan autot ovat tosi tasaisia tällä hetkellä hitaammissa soraralleissa. Neuville tulee kärsimään aura-autona. Pystyykö hän toisella ajokerralla petraamaan? Kreikassa on odotettavissa rengasrikkoja ja teknisiä ongelmia, ja jos Neuville pystyy kahlaamaan perjantain läpi ilman ongelmia, hänen lähtöpaikkansa lauantaina voi olla paljonkin parempi kuin aiemmissa nopeissa sorakisoissa.
Toissa vuonna olisin sanonut, että Toyota on vahvempi, ja viime vuonna olisi sanonut Hyundai. Nyt puntit ovat todella tasan.
Kuka voittaa kuljettajien mestaruuden?
Ketomaa:
Neuville se on. Ogier tulee lähemmäksi, mutta Neuville voi peesailla kaksi seuraavaa rallia Kreikassa ja Chilessä mahdollisimman pienin tappioin.
Kahdessa viimeisessä asvalttirallissa keulilla ajaminen on hyöty, joten MM-kärjessä pysyminen Keski-Euroopassa ja Japanissa ei ole Neuvillen taidoilla vaikea homma.
Tahko:
Sympatiat ovat ainakin Neuvillen puolella, sillä hän on tänä vuonna kasvanut ensi kertaa siihen, että on ajanut maailmanmestaruudesta. Lähtöpaikkavalitusta ja muuta kitinää on kuulunut, mutta siitä voi olla osa mediapeliäkin. Neuville on ajanut parhaan kautensa siinä, että on pystynyt raapimaan esimerkiksi tärkeitä Power Stage -pisteitä ja kahlannut kisoja läpi vaikeasta auraajan roolista. Ei mikään kallerovanperämäinen suoritus kahdelta edellisvuodelta, mutta parasta Neuvilleä.
Pahimmassa tapauksessa Neuvillen kannalta pistejohto on enää joitain pisteitä Chilen jälkeen, mutta hän päässee starttaamaan perjantaina keulapaikalta kahteen viimeiseen asvalttikisaan. Niissä vaikeissa ja mutaisissa asvalttikisoissa jokainen haluaa ajaa kärjessä.
Ogierilla ei ole käytännössä mitään menetettävää, siinä missä Neuville joutuu hieman puristamaan rattia. Uskon kuitenkin, että Neuvillen tämän kauden asennoituminen kantaa.
Juttu jatkuu videon alla.
0:55
Kumpi vie valmistajien mestaruuden?
Ketomaa:
Tässä nostan Toyotan vahvemmaksi, ja varsinkin sen takia, että osa-aikakuski Rovanperä ajaa Chilessä. Jos hän ei ajaisi siellä, valitsisin ehkä Hyundain. On ihme, ettei takaa-ajajaksi joutunut Toyota saanut Rovanperää ajamaan Kreikkaan, mutta taustalla on varmasti jonkinlainen sopimus (kisamäärästä).
Tahko:
Rovanperä ajaa ehkä enää vain yhden rallin tällä kaudella. Siihen peilaten Hyundain kuljettajakolmikko on naksun edellä Toyotaa. Vaikuttavatko Tänakin kaksi rajua ulosajoa intoon ja haluun ajaa vielä mestaruudesta? Miten loput rallit jaetaan Dani Sordon, Andreas Mikkelsenin ja Esapekka Lapin kesken? Oli miten oli, Hyundailla on vähän vahvempi kokonaiskattaus tällä hetkellä.
Toyotalla Ogier on tällä hetkellä hyvä, Evans on ollut edelleen vaisu ja Takamoto Katsutalla tulee virheitä edelleen, ja varsinkin niissä kisoissa, joissa hän saa vastuun ajaa tallipisteistä.