EK:n johtaja katsoo, että Yhdysvallat vetää edelleen suomalaisyrityksiä Trumpista huolimatta.
Noin kolmannes suomalaisista vientiyrityksistä ennakoi viennin kasvavan, selviää Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n vientibarometrista. Osuus on jonkin verran kasvanut elokuusta. Viennin supistumiseen varautuu 15 prosenttia yrityksistä eli aiempaa harvempi.
EK:n kansainvälisestä kaupasta ja kauppapolitiikasta vastaava johtaja Timo Vuori sanoo STT:lle, että orastavaa valonpilkahdusta on selvästi nähtävissä viennin horisontissa.
– 51 prosenttia ilmoittaa viennin säilyvän ennallaan. Vienti on ollut viime vuodet tasaista. Niin ei voi toisaalta vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä, että vienti räjähtäisi nyt kasvuun. Mutta kevään lähestyessä joitain tällaisia valonpilkahduksia viennin tunnelin päässä näyttää olevan.
USA tärkeä vientimaa
Neljännes vientibarometriin vastanneista yrityksistä arvioi lisäävänsä kauppaa Yhdysvaltojen kanssa. Kauppaa ei suunnitellut vähentävänsä juuri kukaan. Kysely tehtiin tammikuun alkupuolella.
Vuori ei usko, että tulos olisi kovin erilainen, jos kysely olisi tehty myöhemmin. Hän sanoo, että jo tammikuun alussa oli selvillä, että Yhdysvaltojen tuore presidentti Donald Trump uhkaa erilaisilla tulleilla, ja kaupan esteitä varmasti tulee.
– Osa yrityksistä mietti, että pitää varautua pitkällä aikavälillä mahdollisesti tulleihin ja miettiä kumppanuuksien tai jopa tuotannon lisäämistä USA:ssa ja sitä kautta välttää nämä tullit, Vuori sanoo.
Hänen toinen johtopäätöksensä on se, että Yhdysvallat vetää suomalaisyrityksiä Trumpista huolimatta.
– Kun USA on noussut viimeisen vuosikymmenen aikana Suomen tärkeimmäksi tavara- ja palveluvientimaaksi, niin yhden presidenttikauden aikana ei uskota siihen merkittäviä heilahduksia aiheutuvan. Suomalaisille tuotteille ja palveluille näyttää olevan kysyntää USA:n markkinoilla, ja sitä halutaan lisätä ja edelleenkin hakea lisää volyymia USA:n markkinasta.
"Epänormaalista tullut uusi normaali"
Yli puolet vientiyrityksistä nosti kyselyssä keskeisenä haasteena esiin maailmanpoliittisen epävarmuuden. Vuori huomauttaa, että asia on koettu hyvin samalla tavoin koko sen kolmen vuoden ajan, kun kyselyitä on tehty.
Hän sanoo, että vaikka epävarmuus on yritysten kannalta negatiivinen asia, ne ovat osittain myös jo tottuneet siihen.
– Yritykset ovat hajautuneet toimitusketjuja jo useamman vuoden ajan, ja sitä kautta esimerkiksi vähentäneet Kiina-riskiä. Tai sitten irtautuneet kokonaan Venäjä-kaupasta ja muuta, Vuori sanoo.
– Tässä on ollut poikkeuksellisen paljon merkittäviä muutoksia yritysten toimintaympäristössä viime vuosien aikana. Epänormaalista on tullut uusi normaali kansainvälisessä kaupassa, ja siihen liittyy vahvasti epävarmuus.
Kotimaan päässä viennin kasvua jarruttavat kyselyn mukaan erityisesti yleinen kustannusnousu ja sen hintakilpailukyvylle tuomat haasteet.