Tuhannet luottokortit joutuvat tietomurron kohteeksi Suomessa ja yleisimmin syypäänä on verkkokaupat. Silti suomalainen nainen hieraisi silmiään, kun sai pankiltaan tekstiviestin, että kortti vaihdetaan tietomurtoepäilyn takia.
– Lähti unihiekat hyvin silmistä, kun avasi viestin. Olin edellisenä päivänä lukenut kaverin purkauksen samaisesta aiheesta Facebookissa, mutta siitä huolimatta se kuitenkin säikäytti ja mietin heti, että mitä ostoksia olen luottokortilla tehnyt, nainen kertaa MTV Uutisille.
Tietomurtoepäilyn taustalla oli tässäkin tapauksessa verkkokauppa. Nainen kertoo MTV Uutisille, että on verkon kautta ostanut viime aikoina vain matkalippuja sekä majoituksia ja konserttiliput ulkomaille.
– Pistää miettimään ja harkitsemaan verkkokauppojen käyttöä entisestään. Aikaisemminkin olen ollut arka käyttämään verkkokauppoja, joten ei tällainen ainakaan rohkaise. Oikeastaan aikaisemmin olen varannut vaan matkalippuja ja hotelleja. Mitään vaatteita en ole netistä tilannutkaan.
Finanssiryhmä OP:n riskienhallintapäällikkö Samuli Pehkonen kertoo, että tietomurrossa kyse on siitä, että verkkokaupan maksuketjun jonkun osapuolen järjestelmässä epäillään tietojen vuotaneen vääriin käsiin.
– Tietomurroista kun puhutaan, niin yleensä kyse on verkkokaupoista. Teoriassa se on mahdollista kivijalkakaupoissakin, mutta paikoissa, joissa kortti luetaan fyysisesti, niin yleisempää on kortin niin sanottu skimmaus, eli magneettiraidan tietojen kopiointi.
Nouseva trendi
Korttien skimmaus, eli kopiointi on yleistä, mutta nousevana trendinä on verkossa tapahtuvat tietomurrot.
– Tarkkoja lukuja emme kerro julkisuuteen, mutta vuositasolla puhutaan tuhansista korteista ainakin OP-ryhmässä. Puhun tietomurroista ja skimmauksista yhteensä. Tietomurtojen yhteydessä yli tuhannen kortin tietojen epäillään joutuvan vääriin käsiin vuositasolla, Pehkonen sanoo.
Pehkosen mukaan tietomurtoja ei tapahdu päivittäin, vaan yleisesti tietomurto kohdistuu useisiin, jopa satoihin kortteihin aina kerralla.
– Tänä vuonna on huomattavasti enemmän tapahtunut tietomurtoja mitä viime vuonna. Nykypäivänä tämä on valitettavan yleistä.
OP-Ryhmän järjestelmiin ei ole Pehkosen mukaan murtauduttu.
Tietomurtojen ehkäisy lähes mahdotonta
Tietomurtotapauksien estäminen itse on lähes mahdotonta.
– Asiakas ei voi 100 prosenttisella varmuudella tietää mikä verkkokauppa on turvallinen. Asia ei ole kauppiaasta kiinni, vaan tietomurto voi tapahtua jossain ketjun myöhemmässä vaiheessa.
– Mikä on tässä kortinhaltijan kannalta lohdullista on se, että tällaisissa tapauksissa vahinko ei jää kortinhaltijan vastuulle.
Pehkosen mukaan asiakkaan vastuulla on kuitenkin ilmoittaa tapahtumasta Pankille. Jos sen siis huomaa. Tietomurron kohteeksi joutunut kiitteleekin pankkia, koska itse ei murtoa huomannut.
– Olen kiitollinen siitä, että pankki havaitsi ongelman ja korjasi asian, jotta asiakkaat ovat ”turvassa”, nainen kertoo MTV Uutisille.
Juttua tarkennettu 18.12. klo 10:44 Tietomurtoja ei tapahdu toista tuhatta, vaan tietomurtojen yhteydessä yli tuhannen kortin tietojen epäillään joutuvan väärin käsiin vuositasolla.